Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 1680-1699 of 3152
-
Korleis trygge eit uroleg sinn? Ein kvalitativ studie om lærarar sine erfaringar om å redusere skulerelatert stress, og fremje meistring blant elevar på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Studien sitt formål var å utforske læraren si oppleving av stress og meistring hjå elevar på ungdomstrinnet. Problemstillinga for studien blei derfor: "Korleis legg lærarar til rette for å redusere stress og fremje meistring ... -
Kornsirkler og spirituell turisme : fra åker til internett
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Koronadiskursen. Korleis gjekk han så bra? Ein kommunikasjonsanalyse av tre pressekonferansar frå då landet stengde ned
(Master thesis, 2021)Avhandlinga er ei utforsking av dei kommunikative strategiane til Regjeringa, HD og FHI under den innleiande fasen av pandemien våren 2020. Eg har nytta retorisk strukturteori som metode i ein klarspråktematisk analyse av ... -
Koronapandemiens påvirkning på pedagogiske ledere i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Som følge av den verdensomspennende pandemien med navn covid-19, ble barnehager i Norge brått stengt ned den 12.mars 2020. Den nye hverdagen etter gjenåpningen av barnehagene, var preget av strenge restriksjoner for å ... -
Korrelasjonen mellom sprint tider og styrke i 1RM knebøy og frivending
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien er å se om det finnes en korrelasjon mellom 1 repetisjon maks styrke i øvelsene knebøy, frivending / vending fra heng og sprint prestasjon / tider for øvelsen / distansen 100 og 200 meter. ... -
Korrelasjoner mellom livsstil og skoleprestasjoner for norske elever i ungdomsskolen og videregående trinn 1
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Hensikt/hypoteser: Formålet med denne masteroppgaven var å belyse om livsstil og skoleprestasjoner samvarierer for ungdommer mellom 8. trinn og videregående trinn 1. Dette for å skape et grunnlag for videre forskning som ... -
Kostyme som estetisk impus til fantasien
(Bachelor thesis, 2024)Denne bachelor oppgaven er skrevet av to studenter i barnehagelærer studiet ved Universitet i Stavanger. Via teamet kostyme som en estetisk impuls til fantasien, har vi jobbet med didaktisk oppgave, og ferdigstilt dette ... -
Kravene læreren i matematikk blir stilt overfor ved bruk av digitale verktøy for å få til tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Den digitale utviklingen i skolen de siste årene har ført til at det stilles høyere krav til læreren sin bruk av teknologi i undervisning. Tilpasset opplæring er også noe mange lærere peker på som en utfordring i sitt ... -
Kreative prosesser til en barnehagelærer ved bruk av musikk og digitale
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven er problemstillingen som følger Hvordan bruker barnehagelærer digitale verktøy i kreative prosesser med musikk? Denne problemstillingen skal følge igjennom hele oppgaven. Problemstillingen vil bli besvart ... -
Kreativitet i barnehagens årsplan
(Bachelor thesis, 2023)Dette proskjetet handler om å finne frem hvordan barnehagens personale fremmer og bidrar til barns kreativitet i formingsfaget. Jeg benyttet kvalitiativ metode og valgte å analysere er tre forskjellige barnehagens årsplaner ... -
Krigen, filmen og skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2012;, Master thesis, 2012)Kan en bruke spillefilmer for å oppnå mål i kunnskapsløftet i den norske skole? En oppgave som tar for seg filmer fra okkupasjonstiden i Norge og vurderer disse opp imot læreplanen. -
Kritisk kompetanse i LK20
(Master thesis, 2023)Oppgaven ser på hvordan Læreplanverket Kompetanseløftet 2020, LK20, bygger mening og instruks for kritisk tenkning i norsk grunnopplæring, sett fra et norskfaglig perspektiv med Vg3 studieforberedende utdanningsprogram i ... -
Kritisk lesing og dybdelesing i skolens litteraturarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Kritisk literacy i litteraturundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen diskuterer vi litteraturundervisning som mulighetsrom for kritisk literacy med utgangspunkt i noen prinsipper i Paolo Freires tenkning, som i høy grad harmonerer med utviklingen av norske læreplaner på ... -
Kritisk literacy i møte med multimodale digitale tekster
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få kunnskap om elevers vurderinger og kritiske forståelse i møte med multimodale digitale tekster. Slike tekster utgjør en vesentlig del av vår tids tekstkultur både i og utenfor skolen. Hensikten ... -
Kritisk literacy i norskfaget. Hvordan kan kritisk literacy bli en større del av elevenes skriving i norskfaget? En studie som undersøker hvordan 78 elever i en Vg1-klasse posisjonerer seg innenfor den sosiopolitiske skrivediskursen i sine redesignede tekster.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk skriving kan operasjonaliseres i norskfaget, i forbindelse med den nye læreplanen i norsk (LK20). Det overordnede temaet er kritisk literacy – et politisk og sosialt fenomen ... -
Kritisk literacy på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av hvordan norsklærere beskriver sin kompetanse knyttet til kritisk literacy, og hvordan denne kompetansen kommer til uttrykk i deres skriveundervisning.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Elevene i dag deltar i et samfunn med mange ulike tekster og ytringer, og i skolens mandat ligger det en forventning om at elevene skal gjøres i stand til å lese og skrive på en reflektert måte. Kritisk literacy ... -
Kritisk potensiale i utvalgte dikt fra forfatternes klimaaksjon
(Bachelor thesis, 2024) -
Kritisk Tenking & Kildebruk i en Historisk Fantasiverden
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på historiebruk i Assassin’s Creed: Valhalla med fokus på kritisk tenking og kildevurdering fra et læringsperspektiv. Jeg går nærmere inn på de ulike måtene Ubisoft Montreal har brukt ... -
Kritisk tenkning om holocaust i norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning som begrep, er et viktig element å appellere til i undervisningen i den norske skolen. Elementer sentrale innenfor kritisk tenkning, kan føre til at elevene selv kan ta flere gode valg, vite hvordan de ...