Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1543-1562 av 3152
-
Is the environment in kindergarten associated with the vegetables served and eaten? The BRA Study
(Journal article; Peer reviewed, 2018-02)Aim: The aim of the present study was to explore the associations between the economic, political, sociocultural and physical environments in kindergartens, along with the frequency and variety of vegetables served, and ... -
Island Extinction and Animal Remains in Museums
(PhD Theses UiS;755, Doctoral thesis, 2024)ENGLISH ABSTRACT This doctoral thesis argues that the way in which museums display and communicate extinction needs to consider the uneven geographical loss of biodiversity. Hugely impacted by practices of colonial ... -
An Issue of Scale: The Challenge of Time, Space and Multitude in Sustainability and Geography Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The field of geography is important for any sustainability education. The aim of geography education is to enable students to understand the environment, its influence on human activity, and how humans influence the ... -
‛It’s not because we don’t believe in it…’: Headteachers` perceptions of implementing physically active lessons in school
(Journal article; Peer reviewed, 2019-12)Introduction Implementation of school-based physical activity (PA) programmes has proven to be difficult, particularly due to schools’ focus on academic performance and lack of organisational support for PA interventions. ... -
Ivaretaking av elevar med psykisk sjuke foreldre - Korleis arbeider ulike yrkesgrupper i skulen for å fylgje opp og legge til rette for desse elevane?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Tema for denne studien er skulen sine erfaringar i møte med elevar som har psykisk sjuke foreldre. I studien har eg forsøkt å belyse fylgjande problemstilling: Korleis arbeider ulike yrkesgrupper i skulen for å fylgje opp ... -
Ja, visst gjør det vondt: LP-modellen i videregående skole - erfaringer og refleksjoner
(Book, 2011-02-16)Artiklene i samlingen er basert på erfaringer fra et pilotprosjekt i videregående skole. De spenner fra å vise problemstillinger i lærergruppene til å være mer reflekterende rundt temaet læringsmiljø i den videregående ... -
Jagerflygere under den kalde krigen – en analyse av jagerflygeres minner fra tiden de tjenestegjorde
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvilke minner jagerflypiloter har fra tiden de tjenestegjorde under den kalde krigen. I oppgavens første kapittel presenteres oppgavens problemstilling: «Hvilke minner har jagerflypiloter ... -
Jakten på meningsfulle skrivesituasjoner i norskfaget - En studie av ungdomsskoleelevers opplevelser og lærerens tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)I denne studien har det blitt jaktet på meningsfulle skrivesituasjoner i norskfaget, ved hjelp av følgende problemstilling: Hvordan opplever ungdomsskoleelever norskfagets skrivesituasjoner, og hvordan kan norsklæreren ... -
Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever i ulike skrivehandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)I denne studien har det blitt jaktet på skrivekompetanse hos to elever med norsk som andrespråk, ved hjelp av følgende problemstilling: Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever. Hvordan presterer de ... -
Jane Eyre and Heathcliff – a comparative study of the antihero and the antiheroine
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-11)This thesis has two major purposes: to examine the concept antihero and to discuss if the literary figures of Charlotte Brontë’s Jane in Jane Eyre (1847) and Emily Brontë’s Heathcliff in Wuthering Heights (1847), conform ... -
Jeg blir utfordret på hvordan jeg tenker: Opplevelsen av veiledningsordningen for nyutdanna barnehagelærere i lys av nasjonale rammer for veiledning
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg rettet søkelyset mot opplevelsen av veiledning for nyutdanna, i lys av nasjonale rammer utarbeidet av organisasjoner knyttet til barnehager og skoler. Mitt søkelys er på prinsipper og forpliktelser ... -
"Jeg er ganske sikker på at hun er meg" : om selvkonstruksjon i tekster av Linnéa Myhre
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015)At grensene mellom det private og det offentlige er mindre tydelige er verken en ny erkjennelse eller særlig omdiskutert, og grensene er forskjøvet ytterligere som følge av utviklingen av nettet. Grenseforskyvningen innebærer ... -
"Jeg er ingen problemstilling" - en lyttende lesning til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme i selvbiografien: Jeg vil leve
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I denne oppgaven har jeg lyttet med oppmerksomhet til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme som offentlig aktør, gjennom en analyse og nærlesning av hennes selvbiografi Jeg vil leve. Marte Wexelsen Goksøyr har Downs syndrom, og ... -
"Jeg forstår matematikken, jeg kan bare ikke bevise det" - bevisets og argumentasjonens stilling i matematikkfaget i norsk skole sett i lys av TIMSS og PISA resultater
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Bakgrunnen for å gå i gang med arbeidet med denne oppgaven var at jeg hadde lagt merke til at jeg stadig hørte om norske elevers resultater på internasjonale tester som Trends in International Mathematics and Science Study ... -
«Jeg forventer at vi spiller mye fotball, det er det som gjør gymmen gøy!» En kvalitativ studie om kroppsøvingens vei fra aktivitetsfag til læringsfag i norsk skole
(Master thesis, 2022)Hensikt: Å kartlegge hvordan kroppsøvingsfaget praktiseres, og deretter forske på hvordan faget kan gå fra å være et aktivitetsfag til et læringsfag i den norske skolen. Teori: Oppgaven lener seg på teori fra kjente ... -
"Jeg føler du får god trim for hjernen" - En studie av tre niendeklassingers bruk av litterær kompetanse i arbeid med en lengre abstrus tekst i norskfaget
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med dette kvalitative masterprosjektet er å undersøke hvilke uttrykk for litterær kompetanse som kommer til syne hos 9. klassinger i arbeid med en krevende, abstrus tekst i norskfaget. Prosjektets premiss ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering.
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
"Jeg føler meg som en ordentlig forsker" En kvalitativ studie om rammelek i naturfag på 2. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar skriftspråket i bruk når de leker forskere i naturfag. Forskningsspørsmålene jeg søker svar på er: Hvordan tar elevene på 2. trinn i bruk skriftspråket når de i rammelek ... -
«Jeg har ikke lyst til å dø, men jeg lurer mange ganger på hvorfor jeg ble født, mamma ...». En kvalitativ studie om hvordan statsforvalteren forstår skolemiljøsaker der elever opplever seg krenket av medelever
(Master thesis, 2022)Et nytt kapittel 9A i opplæringsloven trådte i kraft 1. august 2017, med hensikt å sikre alle elever retten til et trygt og godt skolemiljø. Sentrale endringer var styrket rettigheter til elever som opplever mobbing, og ...