Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1725-1744 av 3164
-
Kunst, kultur, kreativitet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I denne bachelor oppgaven har jeg gjennom analyse og drøfting av kvalitative intervjuer av tre utvalgte barnehagelærere prøvd å besvare problemstillingen Hvordan jobber barnehagelærere med forming når de arbeider med ... -
Kunsten å synliggjøre matematikken i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Kva skjer når elevar på 1. trinn deltek i ein samtale om litteratur?
(Master thesis, 2023)Samandrag Utgangspunktet for denne kvalitative kasusstudien var interesse for at elevar på 1. trinn skulle få bruke stemma si til munnleg aktivitet i klasserommet, og at samtale rundt ei bok kunne gje elevane noko å ... -
Kvalitet i barnehagelærerutdanning i naturvitenskap: En fellesnordisk studiemodul
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article presents a new joint Nordic study module consisting of a theoretical framework, the kindergarten teacher students’ case study and a reflection talk, in natural science for the kinder-garten teacher education. ... -
Kvalitet i barnehagen for de minste barna – en litteraturstudie.
(Bachelor thesis, 2023)Regjerningen har gått fra å arbeide med at alle barn skal få plass i barnehagen til å fokusere på å øke kvaliteten på barnehagetilbudet. Det blir stadig flere av de yngste barna i barnehagen. Målet med denne bacheloroppgaven ... -
Kvaliteter og begrensninger i dekonstruksjon av modelltekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I 2013 ble bruk av eksempeltekster innført i den norske læreplanen i Kunnskapsløftet (K06) som et hjelpemiddel i skriveopplæringen. Generelt sett har det vært lite norsk forskning som viser hvordan slike tekster kan brukes ... -
En kvantitativ analyse av ungdomsskole elevers bevissthet og erkjennelse av det å mobbe andre : Effekten av filmen ”Luddes” påvirkning på elevenes egenoppfatning av å være en mobber
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Utgangspunkt og tema for denne oppgaven har vært å se på elevers bevissthet eller erkjennelse rundt det å mobbe andre. Det finnes mye forskning på mobbing når det gjelder kjønnsforskjeller, omfang og konsekvenser. Denne ... -
Kvinners kamp til presteembete
(Master thesis, 2022)I 1961 ble Norges første kvinnelige prest, Ingrid Bjerkås, ordinert og begynte sitt virke som sogneprest i Berg og Torsken på Senja i Troms. Siden det var den første kvinnelige prest så var det fordi det helt frem til godt ... -
Kvinners synspunkter om samfunnets tiltak og tilbud i forebygging av stillesitting.
(Master thesis, 2022)Samfunnet utvikler seg i en retning med økt grad av stillesittende atferd. Dette har ført til hyppig forekomst av livsstilsykdommer. Masteroppgavens formål er å belyse kvinners synspunkter rundt samfunnets bidrag i redusering ... -
Labour migrants' decision making in the process of adapting to the Norwegian society
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)The principal aim of this thesis is to uncover what factors contribute to labour migrants’ decisions of settling, or not settling, in their new country, and reveal what factors influence positively or negatively to the ... -
Laftets utvikling i Norge
(Bachelor thesis, 2024) -
Lagnaden til politiinspektør Hans Jakob Skaar Pedersen – ei drøfting av historiebruk under kunnskapsløftet
(Master thesis, 2014-05-16)Eg skal i denne masteroppgåva sjå nærare på historia til og historiebruken om Hans Jacob Skaar Pedersen (1903-1946), politifullmektig i Statspolitiet i Stavanger (1943- 45), som etter at den andre verdskrigen tok slutt ... -
Language and identity: a study of African American Vernacular English and its status in American society
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)The present thesis aimed to explore the relationship between language and identity with a particular focus on the status of African American Vernacular English in the American society. The research questions that were ... -
Language anxiety and language identity in the L2 English classroom of Norwegian upper secondary schools: A mixed methods study of teachers’ and students’ beliefs and experiences
(Master thesis, 2021)This research project is a mixed methods study exploring language anxiety and language identity in the L2 English classroom of Norwegian VG1 classes. The study aimed to investigate and compare the teachers’ and students’ ... -
Language anxiety in oral activities in Norwegian lower secondary EFL classroom: Teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)This thesis addressed the issue of language anxiety in oral activities in Norwegian EFL classrooms. In particular, lower secondary EFL teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences were explored through ... -
Language in the News: Constructing the Israeli–Palestinian Conflict through Use of Language
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-10)The current study provides a critical discourse analysis of 18 news reports taken from the Hamodia English newspaper and the Aljazeera English website covering the Israeli-Palestinian conflict between the years 2015 and ... -
Language Use and Social Inclusion in International Retirement Migration
(Journal article; Peer reviewed, 2017-12)The migration of older people in search for improved quality of life has become an important form of human mobility, and popular retirement destinations are often highly multilingual settings. This article explores language ... -
Lavtpresterende elevers motivasjon i et tenkende klasserom: Fra frustrasjon til motivasjon.
(Master thesis, 2023)Flere rapporter viser at en stor andel av norske elever presterer lavt i matematikk. Årsakene er ulike, men en mulig faktor kan være lav motivasjon. Med bakgrunn i dette kan en som lærer stille seg spørsmålet om det er ... -
Learner response, teacher methodology and cognition on teaching L2 grammar at upper secondary school in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)This thesis aimed at exploring teacher cognition (knowledge, attitudes, beliefs, and practices) in relation to the teaching of grammar of English as a secondary language at upper secondary school in Norway, academic VG1, ...