Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1785-1804 av 3164
-
Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
(Journal article; Peer reviewed, 2016-04)Distinksjonen knyttet til generell og fagspesifikk lese- og skriveopplæring i fagene har fått fornyet interesse både i norsk og internasjonal sammenheng. Denne artikkelen diskuterer hva dette betyr i norskfagets ... -
Leserens emosjonelle respons i "Kunsten å stamme uten at noen merker det" (2022) - En retorisk og affektteoretisk lesning av Lars Petter Sveens selvbiografi.
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven gjør jeg en affektteoretisk og retorisk analyse av selvbiografien Kunsten å stamme uten at noen merker det av Lars Petter Sveen. Oppgaven undersøker de følelsesmessige grepene forfatteren tar for å påvirke ... -
Leseteater som metode i språkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Leseteater går ut på at en gruppe leser høyt en tekst som er delt opp i mindre enheter. Metoden kan brukes i fremmed- språkundervisning med elever av ulik alder og på ulike nivå, og med ulike teksttyper. Artikkelen gjør ... -
Lesing - på skjerm eller papir; er det så nøye, da?
(Journal article, 2010)I dag er leseferdigheter trolig viktigere enn noensinne. Vi lever i et komplekst samfunn med høy informasjonstetthet. Dette stiller store krav til vår evne til å orientere oss i et enormt tekstilfang, og å tilegne oss stoff ... -
Lesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)I denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har ... -
Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: En studie av medienes betydning for elevers navigering og leseforståelse.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Masteroppgaven retter fokus mot elevers bruk av lesemediene papir og skjerm i leseopplæringen. Den overordnede problemstillingen er: Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: Hvordan virker mediene inn ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet - hva er nå det?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)I 2006 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, innført. Nytt ved den nye læreplanen var blant annet innføringen av de grunnleggende ferdighetene. I tillegg til lesing, består de grunnleggende ferdighetene av regning, bruk ... -
Lesnad av Framandkar av Tarald Stein, i lys av identitetsprosessar
(Bachelor thesis, 2022)Bacheloroppgåve -
Lesson study in teacher education: Learning from a challenging case
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Whereas most studies of lesson study in teacher education seem to report on success stories, this article investigates a negative case. From an implementation of lesson study in Norwegian teacher education, we analyse data ... -
Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Søkelyset settes her på norsk grunnskolelærerutdanning og på veilednings-samtaler i praksisopplæring hvor Lesson Study ble innført som arbeidsmetode. Veiledningssamtaler i matematikk og naturfag analyseres ut fra et teoretisk ... -
Lesson Study som arbeidsmåte i praksisopplæring for matematikk - muligheter og begrensninger for grunnskolelærerstudenters fokus på elevers læring av primtallsfaktorisering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Elevers matematikkunnskaper i norsk grunnskole har fått fokus på grunn av skuffende resultater på internasjonale tester. I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk utforsker jeg muligheter og begrensninger for en gruppe ... -
Lesson Study som tilnærming i universitetspedagogikken og språkstøttende naturfagundervisning i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen presenterer vi funn fra forskningsprosjektet Teachers as Students, TasS, (2012–2015) ved Universitetet i Stavanger, hvor hovedmålet var å undersøke om Lesson Study som metode kunne forbedre grunnskolel ... -
LESSON STUDY: CHALLENGING MALAWI PRIMARY SCHOOL TEACHERS VIEWS OF TEACHING AND LEARNING THE CONCEPTS OF COUNTING.
(Master thesis, 2023)The achievement of primary school learners in mathematics in Malawi is low. Many learners fail to reach the required proficiency levels as specified in the Malawi primary national curriculum. This is a major concern to ... -
Lessons for child-computer interaction studies following the research challenges during the Covid-19 pandemic
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The impact of the Covid-19 pandemic has been experienced differently in and within individual countries and thus has had a different impact on the individual researchers in the child–computer interaction studies. There ... -
Letters or images, or both? : a study of how and why people engage in novel- and film versions of popular narratives
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis is a study of people’s preferences towards the engagement in narratives in novels and films, with The DaVinci Code by Dan Brown and The Girl with the Dragon Tattoo by Stieg Larsson as the main narratives in ... -
Levels of skills and predictive patterns of reading comprehension in bilingual children with an early age of acquisition
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bilingualism appears to be related to poor language and reading comprehension in the instructional language (L2). However, in the long term, an early age of second language acquisition (AoA) may produce higher levels of ... -
Det levende lærerarbeidet
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Hva handler lærerarbeidet om, og hvordan kan vi forstå lærere sin utvikling gjennom det første året i yrket? Artikkelen forsøker å belyse noen aspekt ved lærerarbeidet og nyutdannede lærere sine opplevelser av det. -
LGBT representation in the English foreign language classroom
(Master thesis, 2022)This project addresses teacher’s attitudes and pupils’ access to LGBT representation in the English foreign language (EFL) subject in six Norwegian schools by examining what is available in their school libraries, what ... -
Likestilling i norsk fotball
(Bachelor thesis, 2024)