Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1403-1422 av 3289
-
Hvordan oplever den nyudannede pædagogiske leder egen yrkesidentitetsudvikling? Hvilken rolle spiller vejledning for denne udvikling?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tanken bag dette masterprojekt var at indhente information vedrørende nyuddannede pædagogiske ledere i deres første yrkesaktive år og dermed søge at belyse selve overgangen fra studentrollen til yrkesrollen. Udfordringer, ... -
«Hvordan oppfatter pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger foreldresamarbeid rundt dagssøvn»
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven vil belyse problemstillingen: «Med hensyn til barnets beste, hvordan mener pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger at de vil møte foreldre som krever at barns dagssøvn reduseres eller kuttes helt ... -
Hvordan opplevde elever som dropper ut av videregående skole motivasjon, mestring og støtte i ungdomsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Rundt 30 % av elevene som starter i videregående opplæring avslutter utdannelsen uten å ha oppnådd formell kompetanse. Dette kan få store konsekvenser for ungdommen selv og for samfunnet. Han eller hun blir stående utenfor ... -
Hvordan opplever 10. klasse elever at digitale verktøy påvirker deres motivasjon i matematikkundervisningen.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Vi er i en tid der digitale verktøy har tatt et stort sprang inn i den norske skolen. Hvordan påvirker dette motivasjonen blant norske ungdom? Forskningen er tydelig på at motivasjon og resultater henger tydelig ... -
Hvordan opplever barnehagelærere foreldresamarbeid når barn viser aggressiv atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Nordahl (2012) viser oss at i løpet av de siste tiårene har forskning gitt oss verdifull kunnskap om atferdsproblemer blant barn og unge. Til tross for den store utbredelsen av atferdsproblemer er det dessverre ikke alle ... -
Hvordan opplever barnehagepersonale å ta imot flykningsbarn?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan opplever brukeren naturen og relasjonen til hjelperne gjennom bruken av Joelette og hvordan opplever hjelperne naturen og de andre deltakerne gjennom bruk av Joelette?
(Bachelor thesis, 2024)Friluftsliv har lenge vært anerkjent for å bidra til positiv generell helse og velvære. Blant de gruppene som deltar i mindre friluftslivsaktiviteter i befolkningen er mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser (St.Meld. ... -
Hvordan opplever elever en mer praksisrelatert yrkesutdanning med hensyn til: opplevelsen av å lykkes med læringsarbeidet. Opplevelsen av læringsarbeidet som meningsfullt.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne studien handler om hvordan elever som går en mer praksisrelatert yrkesutdanning opplever å lykkes med læringsarbeidet, og hvordan de opplever læringsarbeidet som meningsfullt. En tredjedel av elevene som begynner på ... -
Hvordan opplever elever som viser alvorlige atferdsvansker relasjoner til lærere?
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvordan elever som viser alvorlige atferdsvansker opplever relasjoner til sine lærere, og hvordan disse igjen påvirker elevenes atferd. Denne studien forsøker å belyse elevenes ... -
Hvordan opplever foreldre til barn i en mobbeoffer- rolle at de har blitt ivaretatt av skolen, og hvilke mulige skadevirkninger opplever de at barna har pådratt seg?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Fokuset mot mobbing startet på begynnelsen av 1980 tallet da to ungdommer tok sitt eget liv som følge av mobbingen. Erling Roland(1981, 1983) og Dan Olweus(1974; 1978) er de to forskerne i Norge som allerede hadde utført ... -
Hvordan påvirker innføringen av digitale verktøy elevenes faglige utvikling i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i hvordan innføringen av digitale verktøy påvirker elevers faglige utvikling i norskfaget. Problemstillingen min omhandler: Digitalisering i norskfaget – hvordan påvirker økt ... -
Hvordan påvirker pedagoger musikkbruk i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Musikkbruk i barnehager er veldig variert, for noen er musikk en selvfølge, for andre faller det bort. Det er ofte den pedagogiske lederen som påvirker hvordan og hvor ofte musikk blir brukt. Jeg har derfor villet utforske ... -
«Hvordan påvirker spilletid motivasjon hos håndballspillere 1.divisjon herrer i alderen 20-22 år."
(Bachelor thesis, 2024)Bakgrunn: Bakgrunn for valgt tema er at det gjort lite forskning på hvordan spilletid påvirker motivasjon for håndballspillere i Norge. Det er vanlig i lagidretter å ha utøvere som sitter på benken eller ikke er med i ... -
Hvordan pedagoger fremmer inkludering av barn som ikke får lov til å være med på høytidsmarkeringer
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven handler om hvordan pedagoger fremmer inkludering av barn som ikke får lov til å være med på høytidsmarkeringer. Oppgaven er besvart gjennom en kvalitativ metode for å få bredere kunnskap om ... -
Hvordan pedagogisk leder legger til rette for formingsaktiviteter med de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I min bacheloroppgave har jeg satt søkelyset på hvordan pedagogisk leder legger til rette for gjennomføring av formingsaktiviteter for de yngste barna i privat og kommunal barnehage. Jeg har valgt å skrive en empirisk ... -
Hvordan pedagogiske ledere jobber med flerspråklige barn i avdelingen?
(Bachelor thesis, 2023)Ifølge Statistisk sentralbyrå har antall minoritetsspråklig barn økt fra 20508 barn i 2015 til 21208 i 2022 (statistisk sentralbyrå, 2022). Dette utgjør 3,4 prosent øke antall av barna som har minoritetsbakgrunn i barnehagen ... -
Hvordan praktiserer en dyktig lærer autoritativ klasseledelse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven handler om hvordan en lærer, som er beskrevet som dyktig av rektor, praktiserer autoritativ klasseledelse. Et godt læringsmiljø bidrar til gode prestasjoner faglig og sosialt, motiverte og velfungerende ... -
Hvordan praktiserer en dyktig lærer klasseledelse i en utfordrende klasse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Sammendrag Formålet med studien er å finne konkret hvordan en lærer, som er beskrevet som en dyktig leder, praktiserer klasseledelse i en utfordrende klasse. I dag er klasseledelse en av fanesakene til norsk skolepolitikk ... -
Hvordan praktiseres formingslek i barnehagehverdagen?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan presenteres brøk i læreverkene Multi og Matematikk?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en læreverksanalyse av bøkene Multi og Matematikk, der hovedfokuset har vært å se på hvordan brøkbegrepet presenteres for elever i bøkene fra 1. trinn til 5. trinn. Dette er gjort med bakgrunn av ...