«Hvordan oppfatter pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger foreldresamarbeid rundt dagssøvn»
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118243Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven vil belyse problemstillingen: «Med hensyn til barnets beste, hvordan mener pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger at de vil møte foreldre som krever at barns dagssøvn reduseres eller kuttes helt ut i barnehagen?». Datamaterialet ble innhentet fra tre informanter ved anvendelsen av kvalitativt intervju for å få innsikt i pedagogiske lederes oppfatninger og erfaringer om foreldresamarbeid rundt dagssøvn. Ulike empiriske funn ble kategorisert og analysert under oppgavens to forskningsspørsmål, og drøftet i lys av relevant teori som omhandler blant annet foreldresamarbeid, fakta og forskning om søvn, retningslinjer i lovverket og prinsippet om barnets beste. Oppgavens funn indikerte at pedagogiske ledere har i liten grad blitt utfordret når foreldrene stiller krav om redusert eller ingen dagssøvn for småbarn under oppholdet i barnehagen. Hovedgrunnene til dette anses å være: a) et godt etablert foreldresamarbeid basert på tett dialog, gjensidig tillit og forståelse mellom hjemmet og barnehagen, og b) utøvelse av faglig kjønn basert på pedagogenes kunnskap og kompetanse som profesjonsutøvere.