Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFugelsnes Kristin
dc.contributor.authorKechagia Asimina
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:25Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190654262:190806162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118243
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven vil belyse problemstillingen: «Med hensyn til barnets beste, hvordan mener pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger at de vil møte foreldre som krever at barns dagssøvn reduseres eller kuttes helt ut i barnehagen?». Datamaterialet ble innhentet fra tre informanter ved anvendelsen av kvalitativt intervju for å få innsikt i pedagogiske lederes oppfatninger og erfaringer om foreldresamarbeid rundt dagssøvn. Ulike empiriske funn ble kategorisert og analysert under oppgavens to forskningsspørsmål, og drøftet i lys av relevant teori som omhandler blant annet foreldresamarbeid, fakta og forskning om søvn, retningslinjer i lovverket og prinsippet om barnets beste. Oppgavens funn indikerte at pedagogiske ledere har i liten grad blitt utfordret når foreldrene stiller krav om redusert eller ingen dagssøvn for småbarn under oppholdet i barnehagen. Hovedgrunnene til dette anses å være: a) et godt etablert foreldresamarbeid basert på tett dialog, gjensidig tillit og forståelse mellom hjemmet og barnehagen, og b) utøvelse av faglig kjønn basert på pedagogenes kunnskap og kompetanse som profesjonsutøvere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Hvordan oppfatter pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger foreldresamarbeid rundt dagssøvn»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel