Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2045-2064 av 3152
-
Motivational strategies with particular emphasis on writing when teaching English in Norwegian schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)The given thesis is a study of motivational strategies used by teachers when teaching English Writing in an upper secondary school in Norway. Writing is an important part of L2 learning, the skill that is complicated and ... -
Motivene bak symbolene: En pentadisk analyse av endringer i motiver i et utvalg av amerikanske presidenters innsettelsestaler fra 1945 til i dag.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Kenneth Burke påpekte at «der de finnes retorikk, finnes det overtalelse, og der det finnes overtalelse finnes det mening». Min masteroppgave tar for seg en retorisk studie av endringer i motiver i et utvalg med amerikanske ... -
Motivert til kreativ skriving
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke i hvor stor grad et undervisningopplegg for å motivere til kreativ skriving, og for å gi motiverende tilbakemeldinger på elevtekster, hadde på 5.klassingers holdninger/interesse ... -
Motor problems in children with ADHD and clinical effects of Methylphenidate as assessed with the MFNU
(PhD thesis UiS;84, Doctoral thesis, 2009)The Motor Function Neurological Assessment (MFNU) has been developed over a 25 year period based on clinical observations and assessments of children referred for evaluation of possible Attention Deficit Hyperactivity ... -
Mrs Danvers, the Patriarchal Villain: A Study of Daphne du Maurier’s Rebecca
(Bachelor thesis, 2021) -
Mulige faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Temaet for denne oppgaven er lesestrategier. Med dette utgangspunktet har jeg undersøkt hvordan lærere på fjerde trinn anvender lesestrategier i undervisningen, og hvordan elevene selv mestrer å bruke lesestrategiene uten ... -
Muligheter og utfordringer med «utviklende opplæring» i matematikk etter Zankovs modell, med utgangspunkt i Vygotskys syn på tilpasset opplæring.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien har det blitt fokusert på lærernes muligheter og utfordringer i matematikkundervisning, ved bruk av «utviklende opplæring» etter Leonid Zankovs modell. Det har blitt brukt videokamera og lydopptaker til ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ studie som har som formål å få et innblikk i muligheter og utfordringer matematikklærere opplever ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning. For å utnytte ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om bruken av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir mer utbredt i grunnskolen. Formålet med studien er å få ... -
Mulighetsrommet mellom skole og PP-tjenesten En analyse av et samarbeid mellom en skole og PPT
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å utvikle mer kunnskap rundt samarbeidet mellom skole og PP-tjenesten. Temaet er belyst ut fra hensikten om å fremme inkluderende praksiser, der både muligheter og begrensninger for samarbeidet ... -
Multicultural literature and EFL learners’ awareness of stereotypes and prejudice
(Master thesis, 2023)The present small-scale Norwegian classroom-based qualitative study explores multicultural literature’s potential for raising young EFL learners’ awareness of stereotypes and prejudice. The study consisted of a two-week ... -
Multietniske norske jenters identitetsposisjonering i overgangsfaser : videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd
(Chapter, 2022)Dette kapittelet presenterer en casehistorie om en ung norsk multietnisk jente, Maria, fra hun var 15 til 17 år, for å forstå hennes selvforståelse og posisjoneringer i overgangen til videregående skole. Casehistorien ... -
Multikulturelle røtter og språklig uttrykkelse: Kodeveksling i Norsk raplyrikk
(Bachelor thesis, 2024) -
Multilingual learning of English: A study of teachers’ and pupils’ beliefs and reported experiences
(Master thesis, 2021)This research project is a qualitative study examining the beliefs and reported experiences held by Norwegian upper secondary teachers and multilingual pupils. The pupils in this study had a different or additional first ... -
Multilingual practices in late medieval English official writing: An edition of documents from the Beverley Town Cartulary
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05)The present work contains an edition of fifteen Middle English texts recorded in the Beverley Town Cartulary. The edited selection is miscellaneous, consisting of copies of documents which refer both to local matters of ... -
Multilingualism : challenges facing minority background pupils learning English as a third language in Norwegian primary schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)This thesis explores the challenges facing minority background pupils in the process of acquiring English as an L3 in Norwegian primary schools. However, in order to investigate English as an L3, English needs to be seen ... -
Multimodal tekstproduksjon i norskfaget. En analyse av tre lærebokserier for ungdomstrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i norskfaglige lærebøker for ungdomstrinnet. Tekstutvalget for analysen består av tre norskfaglige lærebokserier: Nye Kontekst ... -
Multisensory Reading in Early Childhood: Systematic Review with Theoretical Guidance for Human Development Studies
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Our systematic qualitative analysis advances the field of human development with an integrative review of sensory research in children’s reading of books and e-books. Based on a systematic literature review of 35 papers, ... -
Munnleg medelevrespons på 7.trinn. Ein studie av korleis elevane gir kvarandre munnleg respons til skriftlege tekstar og korleis dei brukar responsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Samandrag Masteroppgåva Munnleg medelevrepons på 7.trinn, handlar om korleis elevar gir og brukar munnleg medelevrespons til skriftlege tekstar. Med utganspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og problemstillinga: ... -
Muntlig fremmedspråksangst blant syvendeklassinger i norske barneskoler med engelsk som fremmedspråk
(Master thesis, 2022)Muntlig kommunikasjon utgjør en stor del av fremmedspråksopplæringen. Læringskurven er gjerne bratt og utfordrende blant unge elever som begynner på sin fremmedspråksreise, og prosessen som inngår i å bli en dreven taler ...