Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 729-748 av 3152
-
En kvantitativ undersøkelse av endringer i det autonome nervesystemets aktivitet under en menstruasjonssyklus hos kvinner med og uten prevensjon
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke aktivitet i det autonome nervesystemet i en menstruasjonssyklus og se på forskjeller mellom brukere og ikke brukere av prevensjonsmidler. Grunnlaget for oppgaven var følgende ... -
En lettere hverdag for husmoren?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven er å studere forholdet mellom husmødre og ny teknologi i etterkrigstiden, med et spesielt fokus rettet mot vaskemaskinen. Ved hjelp av tidsskrifter som Alle kvinners blad og Forbrukerrapporten ... -
En lettere hverdag for husmoren?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Formålet med denne oppgaven er å studere forholdet mellom husmødre og ny teknologi i etterkrigstiden, med et spesielt fokus rettet mot vaskemaskinen. Ved hjelp av tidsskrifter som Alle kvinners blad og Forbrukerrapporten ... -
En litteraturstudie om barns fysiske aktivitet i naturen i lys av FNs bærekraftsmål 3.
(Bachelor thesis, 2023)Utelek i naturen er en godt innarbeidet rutine i barnehagen, og det kan intuitivt tenkes at dette innebærer flere positive effekter for barn. FNs bærekraftsmål 3 sier at FN skal jobbe for god helse og livskvalitet for alle, ... -
En litteraturstudie om hvordan barnehagepersonalet kan legge til rette for barns musikalske utvikling.
(Bachelor thesis, 2022) -
«En longitudinell deskriptiv tverrsnitts studie som undersøker prestasjonsutvikling i svømming hos gutter og jenter fra barneårene til senioralder»
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Undersøkelser i idrett viser at det er en prestasjonsforskjell mellom menn og kvinner på omkring 10-15% i senioralder (Tønnessen et al., 2015). Friidrett, en vektbærende idrett, viser at denne prestasjonsforskjellen ... -
En lærers bruk av samtaletrekk gir elevene muligheter for eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Ledelse av matematiske diskusjoner er et voksende forskningsområde innenfor matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å knytte den praksisbaserte litteraturen om matematiske diskusjoner til det teoribaserte ... -
En lærers bruk av samtaletrekk i dialogiske helklassesamtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Dialogbasert undervisning er en sentral del av den norske læreplanen, og har i senere tid blitt et fremtredende forskningsfelt. Flere studier har vist at det skapes gode muligheter for læring når elevene er deltagende i ... -
En lærers utfordringer knyttet til bruk av matematikkhistorie i matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Det å implementere matematikkhistorie i matematikkundervisning bærer med seg både muligheter og utfordringer. I denne studien har jeg fulgt én lærer i prosessen med å utvikle et opplegg basert på matematikkhistorie. Fokuset ... -
En matematikklærers bruk av spørsmål i helklassesamtaler
(Master thesis, 2023)Flere forskere hevder at matematiske helklassesamtaler kan ha betydning for elevers læring, og læreren står overfor et krevende arbeid for å legge til rette for slike helklassesamtaler i klasserommet. Lærerens bruk av ... -
En norsk motstandsmann i møte med det nazistiske terrorveldet, 1940-1945.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)Jeg ønsker å belyse hvilke psykodrama og møter mellom ulike mentaliteter som oppstod i forbindelse med den norske motstandskampen i 1940-45. Dette vil jeg gjøre ved å følge en norsk motstandsmanns reise gjennom kampene i ... -
En ny form for økokritisk roman? – En analyse av dynamikken mellom asosialitet og naturlengsel i Begynnelser av Carl Frode Tiller
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Dette masterprosjektet springer ut av en interesse for menneskeskapte klimaendringer. Klimakrisen har ført til en engasjert samtidslitteratur, som tar et oppgjør med en antroposentrisk holdning. I denne masteroppgaven har ... -
En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen søker å bidra til kunnskap om utvikling av fagspesifikk ferdighetsutøvelse, nærmere bestemt om litterær faglighet slik den kommer til uttrykk i meningsskapingen i møtet mellom leser/e og tekst. Slik kunnskap er ... -
En roman som klassens utfordring – en studie av 10.klassingers lesning av en felles roman
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)Denne masteravhandlingen har til hensikt å belyse hvordan oppgavedesign kan inviterer til autentisk enasjement. Gjennom å undersøke elevers felles lesning av en roman av Lars Mæhle, FUCK OFF I LOVE YOU (2012) har intensjonen ... -
En saga i moderne drakt?
(Master thesis, 2021)Klima, dyrevelferd og multikulturelle utfordringer er temaer som engasjerer i dagens samfunnsdebatt. Dette har Tore Kvæven tatt med seg i fortellingen om den unge Arnar og hans liv på Grønland ved slutten av 1200-tallet, ... -
En sammenligning av organisering og praktisering av barne- og ungdomsfotball i Norge og på Island
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-07-11)Denne undersøkelsen ser på organisering og praksis i barne- og ungdomsfotball i Norge og på Island. Bakgrunnen for studien er Islands høye internasjonale prestasjonsnivå med sitt herrelandslag og deres eksportert av mange ... -
En skole for alle? En analyse av lærernes forståelse av inkluderingsbegrepet i skolen.
(Master thesis, 2021)Begrepet inkludering er et overordnet begrep i den norske skolen og spiller en viktig rolle i utdanningspolitikken internasjonalt også. Til tross for det, er det ingen enighet om begrepets definisjon og begrepet forstås ... -
"En skole for noen og en skole for de fleste?"-En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-05)Formålet med studien «En skole for noen og en skole for de fleste? – En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette», er å utforske hvilke faktorer som påvirker foreldre ... -
En skolehverdag uten karakterer i orden og atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-04)Merknadsregistrering med påfølgende karaktersetting i orden og atferd er en utbredt ordning i Norge som ikke baserer seg på evidensbasert forskning. Bergeland videregående skole har i godkjenning av Utdanningsdirektoratet ... -
«En skuffet livmors gråt»: en analyse av norsk undervisningsmateriale om menstruasjon på 1900-tallet
(Bachelor thesis, 2022)