Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1583-1602 av 3063
-
Kjønnsforskjeller i staveferdighet. En kvantitativ studie av jenters og gutters ferdigheter i staving av regulære og irregulære ord i 2. klasse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Studiens problemstillinger var som følger: Hvilke kjønnsforskjeller er det i staveferdighet av regulære og irregulære ord på 2. trinn? Hvilke kjønnsforskjeller er det i staveferdighet av regulære og irregulære ord blant ... -
Kjønnslingvistikk forskning innenfor CBS sin Big Bang Theory.
(Bachelor thesis, 2022)Denne forskningsoppgaven vil studere kjønnsspråklige erkjennelser og praksiser i det moderne amerikanske samfunnet med gjennomgang av en tredelt primærkilde til amerikansk TV-show, "The Big Bang Theory". Funnene i denne ... -
Kjønnsnormer i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Kjønnsroller og verdensbilde i fiskerbondesamfunn
(Bachelor thesis, 2022)Undersøkelse av forholdet mellom kjønnsroller og verdensbilde i fiskerbondesamfunnet i Nord-Norge i perioden 1850-1960. Tar for seg et utvalg av akademiske tekster og lokalhistoriske publikasjoner. -
Klasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne - Et retroperspektiv fra elever
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om ADHD og autoritativ klasseledelse, og problemstillingen er: «Hva er god klasseledelse for elever med ADHD, med fokus på den autoritative voksne?». Hensikten med studien var å finne ut hva som er ... -
Klasseledelse og hvordan dette erfares av faglærere i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan faglærere i barneskolen erfarer klasseledelse. Bakgrunnen for dette er at det finnes lite forskning om faglærere, samt antydninger om en sterkere fagspesialisering i barneskolen. ... -
Klasserommets makt - elevenes muligheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det ... -
Klasseromsdialogen- en utopi eller en mulighet? -En kvalitativ casestudie av læreres arbeid med klasseromsdialog og utfordringer knyttet til dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dialog mellom lærer og elever kan oppstå i alle klasserom, og de siste tiårene har klasseromsdialogen fått økt oppmerksomhet. Bakgrunnen for oppgaven er at klasseromsdialogen kan være en tilnærming til læring som utvikler ... -
Klasseromsinteraksjon, karakteristika ved klasserommet og elevengasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Målet med denne studien var å belyse klasseromsinteraksjonen i 79 klasserom på mellom- og ungdomstrinnet.Tidligere forskning har vist at klasseromsinteraksjon av høy kvalitet gir elever et høyere engasjement, og dermed ... -
Klatrerom : en studie av førskolebarns romforståelse i en klatrekontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Denne studien drøfter hvordan førskolebarns romforståelse kommer til uttrykk gjennom barnas egne beskrivelser av en klatreopplevelse i barnehagen. Hovedhensikten med studien er å klartlegge utviklingen av romforståelse, ... -
Knowledge transfer of eLearning objects: Lessons learned from an intercontinental capacity building project
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background Effective knowledge transfer of eLearning objects can hasten the adoption and dissemination of technology in teaching and learning. However, challenges exist which hinder inter-organisational knowledge transfer, ... -
Knut Tønsberg: Akademisering av Jazz, Pop og Rock – En Dannelsesreise” [The Academisation of Jazz, Pop and Rock – An Educational Journey]
(Journal article, 2013)Akademisering av jazz, pop og rock – en dannelsesreise [The Academisation of Jazz, Pop and Rock – An Educational Journey] was originally submitted as a PhD thesis in 2007 and is now published as a book in 2013 “based on ... -
Kognisjon og musikk i grammofon-platelytterens perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2007)As part of my study of gramophone recordings of Grieg’s opus 5 no.3, I describe four stages in the process of music cognition. I point out that sonority is the most immediate impression of any sound, and therefore, most ... -
Kognitive krav i lærebøkenes oppgaver og oppgavetekstens påvirkning av forståelse i emnet lineære likninger på 8.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ble lærebøkenes oppgaver, eksempler og legitimering studert. Formålet med studien var å belyse hvilke tendenser av kognitive utfordringer elevene på 8.trinn møter i arbeid med ... -
Kognitive krav i lærebøker i matematikk på 7. og 8. trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å se på de kognitive kravene i ulike lærebøker i matematikk. Dette har jeg gjort ved hjelp av en innholdsanalyse der jeg har studert temaet algebra i seks ulike lærebøker. Jeg har tatt ... -
Kognitive prosesser til yrkesfagelever på første videregående trinn i arbeidet med matematikkoppgaver
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven tok utgangspunkt i tidligere forskning gjort på det kognitive læringsperspektivet, affektive sider ved elevens læring og en teoretisk forståelsesramme for matematisk tenkning. I denne studien utførte jeg ... -
Koherens og sjanger på skjerm
(Journal article, 2008)Lesing er en aktivitet – og en kultur – i endring. Mens den trykte teksten i lang tid har vært nærmest enerådende som lesemedium, leser nå de fleste av oss i løpet av en dag minst like mye, og ofte mer, på skjerm enn på ... -
Kollegalæring i barnehagen. Erfaringer fra et prosjekt om gruppeledelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Temaet for studien er kollegalæring i barnehagen. Formålet er å se hvordan førskolelærere opplever og beskriver kollegagrupper som læringsarena i et prosjekt om å utvikle håndbok i gruppeledelse. Jeg tar utgangspunkt i en ... -
Kollegaveiledning i skolen, muligheter og utfordringer : erfaringer fra Respekt programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Temaet for mitt prosjekt er kollegaveiledning i skolen. Formålet er å se hvilke muligheter og utfordringer kollegaveiledning representerer for enkeltlærere og skolen som organisasjon med henblikk på kompetanseutvikling. ... -
Kollegaveiledning – er det verd å bruke tid på?
(Journal article, 2003)Kollegaveiledning er en arbeidsmåte der kolleger skal bidra til hverandres kompetanseutvikling ved å ta utgangspunkt i hverdagens utfordringer. Tiltaket er blitt fremhevet som nyttig for å øke læreres profesjonalitet og ...