Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1637-1656 av 3063
-
Korrelasjoner mellom livsstil og skoleprestasjoner for norske elever i ungdomsskolen og videregående trinn 1
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Hensikt/hypoteser: Formålet med denne masteroppgaven var å belyse om livsstil og skoleprestasjoner samvarierer for ungdommer mellom 8. trinn og videregående trinn 1. Dette for å skape et grunnlag for videre forskning som ... -
Kostyme som estetisk impus til fantasien
(Bachelor thesis, 2024)Denne bachelor oppgaven er skrevet av to studenter i barnehagelærer studiet ved Universitet i Stavanger. Via teamet kostyme som en estetisk impuls til fantasien, har vi jobbet med didaktisk oppgave, og ferdigstilt dette ... -
Kravene læreren i matematikk blir stilt overfor ved bruk av digitale verktøy for å få til tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Den digitale utviklingen i skolen de siste årene har ført til at det stilles høyere krav til læreren sin bruk av teknologi i undervisning. Tilpasset opplæring er også noe mange lærere peker på som en utfordring i sitt ... -
Kreative prosesser til en barnehagelærer ved bruk av musikk og digitale
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven er problemstillingen som følger Hvordan bruker barnehagelærer digitale verktøy i kreative prosesser med musikk? Denne problemstillingen skal følge igjennom hele oppgaven. Problemstillingen vil bli besvart ... -
Kreativitet i barnehagens årsplan
(Bachelor thesis, 2023)Dette proskjetet handler om å finne frem hvordan barnehagens personale fremmer og bidrar til barns kreativitet i formingsfaget. Jeg benyttet kvalitiativ metode og valgte å analysere er tre forskjellige barnehagens årsplaner ... -
Krigen, filmen og skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2012;, Master thesis, 2012)Kan en bruke spillefilmer for å oppnå mål i kunnskapsløftet i den norske skole? En oppgave som tar for seg filmer fra okkupasjonstiden i Norge og vurderer disse opp imot læreplanen. -
Kritisk kompetanse i LK20
(Master thesis, 2023)Oppgaven ser på hvordan Læreplanverket Kompetanseløftet 2020, LK20, bygger mening og instruks for kritisk tenkning i norsk grunnopplæring, sett fra et norskfaglig perspektiv med Vg3 studieforberedende utdanningsprogram i ... -
Kritisk lesing og dybdelesing i skolens litteraturarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Kritisk literacy i litteraturundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen diskuterer vi litteraturundervisning som mulighetsrom for kritisk literacy med utgangspunkt i noen prinsipper i Paolo Freires tenkning, som i høy grad harmonerer med utviklingen av norske læreplaner på ... -
Kritisk literacy i møte med multimodale digitale tekster
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få kunnskap om elevers vurderinger og kritiske forståelse i møte med multimodale digitale tekster. Slike tekster utgjør en vesentlig del av vår tids tekstkultur både i og utenfor skolen. Hensikten ... -
Kritisk literacy i norskfaget. Hvordan kan kritisk literacy bli en større del av elevenes skriving i norskfaget? En studie som undersøker hvordan 78 elever i en Vg1-klasse posisjonerer seg innenfor den sosiopolitiske skrivediskursen i sine redesignede tekster.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk skriving kan operasjonaliseres i norskfaget, i forbindelse med den nye læreplanen i norsk (LK20). Det overordnede temaet er kritisk literacy – et politisk og sosialt fenomen ... -
Kritisk literacy på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av hvordan norsklærere beskriver sin kompetanse knyttet til kritisk literacy, og hvordan denne kompetansen kommer til uttrykk i deres skriveundervisning.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Elevene i dag deltar i et samfunn med mange ulike tekster og ytringer, og i skolens mandat ligger det en forventning om at elevene skal gjøres i stand til å lese og skrive på en reflektert måte. Kritisk literacy ... -
Kritisk Tenking & Kildebruk i en Historisk Fantasiverden
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på historiebruk i Assassin’s Creed: Valhalla med fokus på kritisk tenking og kildevurdering fra et læringsperspektiv. Jeg går nærmere inn på de ulike måtene Ubisoft Montreal har brukt ... -
Kritisk tenkning om holocaust i norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning som begrep, er et viktig element å appellere til i undervisningen i den norske skolen. Elementer sentrale innenfor kritisk tenkning, kan føre til at elevene selv kan ta flere gode valg, vite hvordan de ... -
Kroppsbilde og kroppsøving. En kvalitativ analyse av jenteungdoms tanker og refleksjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Problemområdet for oppgaven er unge jenters kroppsbilde, og hvordan dette på ulike måter får betydning for deres opplevelser og erfaringer med kroppsøvingsfaget i skolen. Bakgrunnen for studien er den betydelige rapporteringen ... -
Kroppsøving i barneskulen
(Master thesis, 2021)Hensikta med denne studien er å undersøkje korleis kroppsøvingsfaget vert forvalta i barneskulen (1-7.trinn), og om kroppsøvingslærarane har gjort endringar etter fagfornyinga 2020. Studien er av kvalitativ art, kor det ... -
Kroppsøving og fødselsmåned - relativ alderseffekt og dens påvirkning på prestasjon i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen i Norge
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven har undersøkt hvordan relativ alderseffekt påvirker prestasjon i kroppsøvingsfaget på ungdomsskoler i Norge. Gjennom å ta i bruk litteraturstudie som metode er det samlet data for å belyse problemstillingen ... -
Kroppsøvingselevers trivsel, oppfattet motivasjonsklima og vurdering for læring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Kartleggingsstudier viser til at trivselen i kroppsøving synker med skolegangen. Elever på ungdomstrinnene er de som ser ut til å score dårligst på trivsel. Samtidig utpeker det seg flere bekymringsrapporter utover ... -
Kroppsøvingsfaget som et læringsfag: En kvalitativ studie av skoleledere og lærere sin legitimering og tilrettelegging av kroppsøvingsfaget som et læringsfag i barneskolen
(Master thesis, 2022)Hensikt og problemstilling: Hensikten til studiet er å belyse og få en økt forståelse og kunnskap knyttet til hvordan skoleledere og kroppsøvingslærere legitimerer og tilrettelegger for kroppsøvingsfaget som et læringsfag ... -
Kroppsøvingslærerens utdanning og praksis - en kvalitativ studie av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelse av utdanningen, og erfaringer og opplevelser i møtet med praksisfeltet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12-12)Bakgrunn Det finnes få studier som sier noe om hvor meningsfylt innholdet i utdanningen oppleves av nyutdannede kroppsøvingslærere i møtet med praksisfeltet. Samtidig er påvirkningen fra skolekulturen, det faglige miljøet ...