Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 202-221 av 3063
-
Barnehagelærernes erfaringer med stimulering av selvregulering i førskolegruppen.
(Master thesis, 2017-06-02)Denne studien er en understudie tilknyttet Agderprosjektet, som er ett større forskning- og utviklingsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Tema for denne masteroppgaven er selvregulering. Målet med min studie vil ... -
Barnehagelærers rolle i lek: Støtte lek fra både utsiden og innsiden av barnas lek
(Bachelor thesis, 2022) -
Barnehagelærers rolle i tilrettelegging for språklig deltakelse i rollelek
(Bachelor thesis, 2024)Språket er sentralt i alle aktiviteter i barnehagen, men spesielt i rolleleken. Lek er også en stor del av det å være et barn og deres utvikling. Dersom et eller flere barn faller utenfor leken kan det få konsekvenser, ... -
Barnehagen - en lærende organisasjon? Styreres forståelser av en lærende organisasjon og kjennetegn ved en lærende barnehage
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen omhandler barnehagen som lærende organisasjon. Basert på semistrukturerte intervju med styrere i fem barnehager, drøftes styrernes forståelse av en lærende organisasjon, hva slags læring som må finne sted ... -
Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen
(PhD thesis UiS;274, Doctoral thesis, 2015-12-02)De siste tiårene har barnehagen blitt en sentral del av velferdsstaten og fått et sterkere offentlig fokus. Den økte oppmerksomheten på barnehagen åpner for at ulike samfunnsinteresser, kunnskapsfelt og maktområder legger ... -
Barnehagen som en inkluderingsarena
(Bachelor thesis, 2024)SAMMENDRAG I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av fire barnehagers årsplaner. Barnehagene som var med i vår studie var barnehager med både høy og lav andel flerkulturelle barn. I ... -
Barnehagen som helsefremmende arena
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom studieløpet vårt har vi undret oss over hvordan barnehagelærere jobber helsefremmende i barnehagen, og hvilken rolle de har i den. Vi undersøkte dette ved bruk av kvalitativt intervju og valgte følgende problemstilling: ... -
Barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ... -
Barnehagen som ordlæringsarena for minoritetsspråklige barn.
(Masteroppgave;, Master thesis, 2015-06-15)Formål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan barnehager tilrettelegger og gjennomfører språkrelaterte aktiviteter for minoritetsbarn. Jeg vil søke etter hvordan pedagogene tenker ... -
Barnehagen- Et fristed for barn som pårørende
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Tidligere undersøkelser viser at kreft har stor innvirkning på mange aspekter av pasientens og andre familiemedlemmers liv. Foreldrekreft kan ha negative konsekvenser for barn ettersom det kan føre til midlertidige eller ... -
Barnehagene i Stavanger: fra veldedighet til velferdsgode
(Museum Stavanger Årbok;, Chapter, 2015)Det har skjedd store omveltninger når det gjelder omsorg og oppdragelse av barn under skolepliktig alder. I dag går de fleste barn i barnehage med største selvfølge, mens oppfostringen av barna tidligere utelukkende var ... -
Barnehagens arbeid for å motvirke at barn som viser en reaktiv aggressiv atferd avvises av jevnaldrende
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Målet med studien var å få en bedre innsikt og forståelse for hvordan det arbeides i barnehager for å hindre at enkelte barn avvises av jevnaldrende. Problemstillingen for studien er: Barnehagens arbeid for å motvirke at ... -
Barnehagens arbeid med flerspråklige barn.
(Bachelor thesis, 2022) -
Barnehagens arbeid med seksuelle overgrep mot barn - En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer og kompetanse om seksuelle overgrep
(Masteroppgave/UIS-UH-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-01-21)Temaet for denne masteroppgaven var å belyse hvordan barnehagen kan bidra til å avdekke og forebygge seksuelle overgrep av barn. Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hvilken erfaring og kompetanse har pedagogiske ... -
Barnehagens foreldresamarbeid til minoritetsforeldre
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag. Foreldresamarbeid er en viktig ressurs vi har i barnehagen. Både foreldre og personalet i barnehager jobber for barnets beste, da er det essensielt å ha et godt samarbeid med alle foreldre. Som barnehageloven ... -
«Barnelitteratur» som litteratur for alle: Ei lesing av Kurt koker hodet som all-alder-litteratur, med utgangspunkt i allusjonar og flyktningdebatt
(Bachelor thesis, 2022)Oppgåva er ei lesing av boka "Kurt koker hodet" (2003) av Erlend Loe i ljos av termen all-alder-litteratur. Lesinga går nærmare inn i allusjonar og flyktningdebatt i boka, og ynskjer å undersøka korleis ei lesing av Kurt ... -
Barnet i barnehagen : relasjoners betydning for tidlig utvikling
(Chapter, 2007)Det er vanskelig å forestille seg hvordan en tilværelse kan bli meningsfull dersom mennesket ikke er i relasjon og samspill med andre. Andre mennesker forteller oss på mange måter hvem vi er, de støtter oss emosjonelt og ... -
Barnets beste? Foreldre med flyktning-bakgrunn og samarbeid med barnehagen: En analyse av foreldres erfaringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien har vært å bidra til kunnskap om utvikling av samarbeid mellom barnehagen og hjemmet preget av gjensidig forståelse og medvirkning. Forskning på feltet viser at selv om samarbeidet er viktig for ... -
Barns bruk av sosiale ferdigheter for å skape relasjonar med andre barn i lek
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven har jeg gått dypere inn på hvordan barn bruker sosiale ferdigheter for å skape relasjoner med andre barn i lek. Det jeg har gjort for å skaffe kunnskap om dette er at jeg har valgt å intervjue tre pedagogiske ... -
Barns eksistensielle undring
(Bachelor thesis, 2024)Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ...