Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2285-2304 av 3059
-
Programmering som pedagogisk verktøy i arbeid med problemløsning i barnehagen
(Studentoppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Bachelor thesis, 2021-01)I denne oppgaven har vi undersøkt hvilken plass programmering har i arbeidet med problemløsning i barnehagen. Hensikten med oppgaven var å belyse at programmering ikke bare er forbeholdt de spesielt interesserte eller barn ... -
Progression in training volume and perceived psychological and physiological training distress in Norwegian student athletes: A cross-sectional study
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)This cross-sectional study examined self-reported weekly training volume and perceived training distress in Norwegian student athletes according to gender, type of sport, school program, and school year. The Norwegian ... -
Prolegomena til en studie om den danske litteraturen i DDR med et sideblikk til Peter Seeberg
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Die DDR definierte sich gerne als Leseland und die Publikation ausländischer Literatur wurde häufig kulturpolitisch instrumentalisiert. Der folgende Beitrag gibt einen kurzen Überblick über die wichtigsten Funktionsmechanismen ... -
Promoting EFL literacy through shared and individual classroom reading experiences of literature.
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denna artikel undersöks hur gemensam och individuell litteraturupplevelse i klassrumet kan hjälpa elever i låg-, mellan- och högstadiet att utveckla sin engelska literacy, det vill säga sin förmåga att läsa och skriva ... -
Promoting EFL oral skills in and outside school: Norwegian lower secondary students’ and their EFL teachers’ experiences and beliefs
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-05)This thesis focused on the topic of Norwegian lower secondary students’ promotion of English as a foreign language (EFL) oral skills, namely listening and speaking, in and outside the EFL classroom and in particular ... -
Promotion of school engagement through dialogic teaching practices in the context of a teacher professional development programme
(Peer reviewed; Journal article, 2021-07)This study was conducted in the context of a teacher professional development programme that aimed to improve dialogic teaching in the classroom, and it describes the programme and examines the change in teachers' dialogic ... -
Protestant and French Colonial Literacies in Madagascar in the Early Twentieth Century
(History of Schools and Schooling;, Chapter, 2016)Literacy was an important instrument for colonial powers and mission societies at the beginning of the 20th century, but they had different goals. The main goal of the secular French colonial educational policy was ... -
PSYCHIC SURVIVAL: Sovereignty, Madness and Anxiety in Alexis Wright's The Swan Book
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)I argue that through representations of ‘madness’ in The Swan Book, Alexis Wright reclaims and (re-)defines Indigenous sovereignty as embodied, that is, something which for Indigenous people is felt and realised through ... -
Psychometric properties of the Ani Banani Math Test
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study assessed the psychometric properties of a digital early mathematics assessment, the Ani Banani Math Test (ABMT) in three samples (N1 = 243, N2 = 691, N3 = 1282) in kindergarten and first grade (age range 4.67– ... -
Psykisk helse hos unge i sammenheng med skolepress og sosiale medier
(Master thesis, 2022)God psykisk helse er viktig for unges velvære. Likevel rapporterer flere unge om økte psykiske helseplager. Temaet for denne oppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Studien legger vekt på sammenhenger mellom psykisk ... -
Psykisk helse i skolen : hvilken ressurs kan læreren være for risikoutsatte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Økt forekomst av psykososiale vansker i skolen utgjør en stor ufordring for skolen og lærerne. Hvorvidt læreren kan være en ressurs for elever som er spesielt risikoutsatte har blitt undersøkt gjennom en intervjuundersøkelse. ... -
Psykisk helse i skolen: En kvalitativ studie av helsesykepleiers arbeid i barneskolen for å fremme elevers psykiske helse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikten med denne kvalitative studien har vært å utforske hvordan helsesykepleiere arbeider for å fremme god psykisk helse blant barn i barneskolen. For å undersøke dette er det benyttet semistrukturert intervju med fem ... -
Psykisk helse og arbeid med følelser i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-30)Formålet med studien er å bidra til økt innsikt og kunnskap rundt barns psykiske helse, hvor fokuset er spesielt rettet mot barns følelser. Forskningsspørsmålet for undersøkelsen omhandler hvilke måter barnehagen kan bidra ... -
Psykiske plager, mistrivsel og ensomhet som en konsekvens av mobbing: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen.
(Master thesis, 2023)Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom psykiske plager, mistrivsel og ensomhet hos elever i videregående skole og deres rolle i mobbing på grunnskolen. Det var ... -
Psykologi - et flernivåperspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2010)Psychology – a multi-level perspective Traditional models of theory reduction and explanation (the deductive-nomological model) may be adequate models for understanding what characterizes physics, but they don’t seem to ... -
Psykologisk ferdighetstrening for idrettsdommere
(Bachelor thesis, 2022)Dette litteraturstudie har som mål å undersøke effekten psykologisk ferdighetstrening kan ha på dommere i forskjellige idretter. Forskningsspørsmålet som ble formulert for oppgaven er «hvilken effekt kan psykologisk ... -
De psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS -når det anvendes i en norsk setting
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne oppgaven er å undersøke de psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS (Downer, Booren, Hamre, et al., 2010). inCLASS blir brukt som et av datainnsamlingsverktøyene i forskningsprosjektet ... -
Psykososiale konsekvenser blant barn og ungdom ved samlivsbrudd
(Report, 2006)I denne artikkelen presenteres aktuell forskning vedrørende psykososial tilpasning blant barn og ungdom som har opplevd samlivsbrudd. Et gjennomgående funn i norsk og internasjonal forskning er at det er litt flere plager ... -
Pupil aggressiveness, teacher authority, and disruptive classroom behaviour
(PhD thesis UiS;315, Doctoral thesis, 2016-11-24)Background: Pupil behaviour is important for academic and social learning in school. Disruptive behaviour conflicts with learning and may cause teachers to experience stress and even burnout. Although some knowledge is ... -
Pupil-teacher ratio, disciplinary problems, classroom emotional climate, and turnover intention: Evidence from a randomized control trial
(Peer reviewed; Journal article, 2021-09)High turnover among teachers can threaten students' academic achievement. Thus, the current study investigated the associations between discipline problems, classroom emotional climate (CEC), and teachers’ turnover intention. ...