Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2865-2884 av 3057
-
Utenfor klassen. Læreres opplevelser og begrunnelser når elever blir tatt ut av klasserommet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Temaet for denne studien er elever som blir tatt ut av klassen på bakgrunn av utagerende problematferd. Studiens formål var å få et innblikk i hvordan lærere med erfaring på området opplevde og begrunnet det å ta elever ... -
Utenlandsfødte i Stavanger og Hetland i tiden før og etter veksten i hermetikkindustrien
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Oppgaven drøfter innslaget av utenlandsfødte i Stavanger og Hetland i perioden før og etter veksten i hermetikkindustrien. -
Utfordring i kvinnefotballen
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å se nærmere på kvinnefotballen og hvilke utfordringer kvinner møter når det kommer til å være aktiv i idretten og hvorfor kvinner stiller svakere enn menn når det kommer til fotball. Jeg ... -
Utfordringer i mellomspråkstekster
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-23)Temaet for denne masteravhandlingen er utfordringer i mellomspråkstekster. Problemstillingen oppgaven er basert på, er: Hvilke utfordringer har minoritetsspråklige elever i skriving av tekster i norskfaget, og hvordan kan ... -
Utfordringer knyttet til mangfold i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: «I hvilke situasjoner opplever barnehagelærere at det er utfordrende å fremme mangfold i barnehagen?» Gjennom den kvalitative metoden intervju har jeg samlet inn ... -
Utfordringer med profesjonell omsorg i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Målet med denne bacheloroppgaven var å besvare følgende problemstilling; “Hvilke utfordringer med profesjonell omsorg opplever barnehagelærere?” med følgende forskningsspørsmål: “Hvordan kan utfordringene påvirke omsorgen?” ... -
Utfordringer ved implementering av skoleomfattende endringsarbeid : erfaringer fra seks skolers gjennomføring av Zero-programmet
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Hva er rektors motivasjon for å gjennomføre et skolebasert program og hvor klar er skolen for oppgaven de går i gang med? Hvordan påvirker hvor klare de er, implementeringsarbeidet? Artikkelen bygger på artikkelen ”Schools ... -
Utfordringer ved inkludering av barn med fysisk funksjonsnedsettelse i utelek
(Bachelor thesis, 2022) -
Utforskende dialoger om to ungdomsromaner
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelens formål er å undersøke hvordan elever initierer og utvikler sekvenser av utforskende dialog i elevstyrte litterære samtaler om to ungdomsromaner fra fritidskulturen. Bakgrunn for artikkelen er blant annet et ... -
Utforskende lesing av sakprosa på mellomtrinnet. En kvalitativ studie av hvordan lærere i et profesjonsfaglig fellesskap på mellomtrinnet forstår utforskende lesing av sakprosa i norskfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av norsklæreres forståelser av utforskende lesing av sakprosa på skolens mellomtrinn. Problemstillingen er: Hvilke forståelser av utforskende lesing av sakprosa i norskfaget ... -
Utforskeren - på vei, men ikke i mål
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)Tema for oppgaven er å undersøke hvordan lærere i grunnskolen operasjonaliserer Utforskeren i sin historieundervisning, for å øke metode- og begrepskunnskapene, og gjennom det hjelpe elevene til økt kompetanse i historiefaget. ... -
Utforsking av andrespråksutvikling hos flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2024)Flerspråklighet er et svært aktuelt tema i dagens samfunn, og derfor er det avgjørende at personalet i barnehagen har kunnskap om hvordan de skal håndtere dette. Det er essensielt at personalet er kjent med ulike ... -
Utforsking av faktorer som påvirker elevers valg av matematikkfag
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Elever som startet på utdanningsprogram for studiespesialisering i den videregående skole må i løpet av de første skoledagene velge om de skal ta matematikkfaget 1T eller 1P. Et valg som kan få konsekvenser for deres ... -
Utforskning av potensielle fordeler med gamifisering i en EFL-kontekst: En kvalitativ case-studie
(Master thesis, 2023)Abstract This MA thesis explores the potential benefits of integrating gamification principles within an English as a Foreign Language (EFL) context. The study employed a qualitative research design, with a single case ... -
Utrygg tilknytning blant små barn i barnehagen. Hva ser vi og hva gjør vi med det?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)For at små barn skal få en god utvikling har man blitt mer og mer bevisst på hvordan relasjoner mellom voksen og barn kan være med på å påvirke denne utviklingen. Kunnskap og erfaringer med barn som har opplevd ulike måter ... -
Utvandringen fra Eigersund kommune til Amerika i perioden 1903 - 1928
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)Jeg hadde som mål å kartlegge noen sider av Eigersund kommunes utvandringshistorie i perioden 1903 - 1928 fra utreisestedene Stavanger, Kristiansand og Bergen, og sette funnene mine i lys av norsk utvandringshistorie i ... -
Utvikling av inkluderende læringsmiljø En analyse av elevenes forståelse av skolens visjon Engelsk tittel: Developing an inclusive learning environment. An analysis of students’ understanding of their school’s visionary motto
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-06)Tematikken er utvikling av inkluderende læringsmiljø og målet med studien er å bidra til mer kunnskap om utvikling av inkluderende læringsmiljø ved å ta elevens perspektiv. Norske styringsdokumenter fremhever at alle ... -
Utvikling av nye vokabularprøver til kartleggingsprøven for 3. trinn. En sammenligning av to oppgaveformater
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Gjennom denne masteroppgaven har jeg fulgt deler av prosessen med å lage en vokabularprøve for 3.trinn. Jeg var spesielt interessert i å utforske hvordan en mer tradisjonell synonymordprøve satt opp mot et eksplorativt ... -
Utvikling av staveferdigheit : ei kvantitativ undersøking i ein norsk barneskule
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Målet med denne masteroppgåva er å sjå på korleis elevar i barneskulen tileignar seg staveferdigheit. Forskarar innanfor temaet staving er usamde om korleis utviklinga av staveferdigheit går føre seg. Tilhengjarane av ... -
Utvikling av vennskap gjennom rollelek
(Bachelor thesis, 2022)