dc.contributor.author | Størksen, Ingunn | |
dc.date.accessioned | 2010-06-04T12:05:00Z | |
dc.date.available | 2010-06-04T12:05:00Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Psykologisk Tidsskrift, NTNU, nr.1 (2010), s.16-21. | en_US |
dc.identifier.issn | 1501-7508 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185244 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen presenteres forsknings- og utviklingsprosjektet ”Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd”. Prosjektet går også under kallenavnet Bambi-prosjektet. Hovedmålet i dette prosjektet er å vinne mer kunnskap om hvordan barnehagetilbudet kan tilrettelegges for å ivareta særlige behov hos ulike barn og familier som opplever samlivsbrudd. Dette er altså et normativt mål: vi ønsker å finne gode måter for barnehagen å møte barn og familier på når de opplever samlivsbrudd i hjemmet. Hvordan er det mulig å nå hovedmålet vårt gjennom forskning? Vi tenker at det finnes flere kilder hvor vi kan finne indikasjoner på gode måter å gå frem på i denne situasjonen. For det første ønsker vi å støtte oss til internasjonal forskning og studere intervensjoner og programmer fra andre land. Vi ønsker videre å involvere norske familie -terapeuter for å hente ut deres erfaringer med tiltak for små barn ved samlivsbrudd. Det er også vesentlig i dette prosjektet å hente ut erfaringer og opplevelser fra norske barnehager; fra ansatte og barna selv. For å studere denne typen erfaringer, følelser og opplevelser benytter vi Q-metode. Denne metoden er spesielt utviklet for å avdekke denne typen subjektive erfaringer, følelser og opplevelser. I denne artikkelen vil jeg gi et lite overblikk over Bambi-prosjektet og hvordan vi bruker Q-metode i forskningen som inngår i dette prosjektet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) | en_US |
dc.subject | barn | en_US |
dc.subject | samlivsbrudd | en_US |
dc.subject | barnehage | en_US |
dc.subject | Bambi-prosjektet | en_US |
dc.title | Bruk av Q-metode i Bambi-prosjektet | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265 | en_US |
dc.source.pagenumber | 16-21 | en_US |
dc.source.journal | Psykologisk Tidsskrift | |
dc.source.issue | nr.1 | |