Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStørksen, Ingunn
dc.date.accessioned2010-06-04T12:05:00Z
dc.date.available2010-06-04T12:05:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationPsykologisk Tidsskrift, NTNU, nr.1 (2010), s.16-21.en_US
dc.identifier.issn1501-7508
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185244
dc.description.abstractI denne artikkelen presenteres forsknings- og utviklingsprosjektet ”Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd”. Prosjektet går også under kallenavnet Bambi-prosjektet. Hovedmålet i dette prosjektet er å vinne mer kunnskap om hvordan barnehagetilbudet kan tilrettelegges for å ivareta særlige behov hos ulike barn og familier som opplever samlivsbrudd. Dette er altså et normativt mål: vi ønsker å finne gode måter for barnehagen å møte barn og familier på når de opplever samlivsbrudd i hjemmet. Hvordan er det mulig å nå hovedmålet vårt gjennom forskning? Vi tenker at det finnes flere kilder hvor vi kan finne indikasjoner på gode måter å gå frem på i denne situasjonen. For det første ønsker vi å støtte oss til internasjonal forskning og studere intervensjoner og programmer fra andre land. Vi ønsker videre å involvere norske familie -terapeuter for å hente ut deres erfaringer med tiltak for små barn ved samlivsbrudd. Det er også vesentlig i dette prosjektet å hente ut erfaringer og opplevelser fra norske barnehager; fra ansatte og barna selv. For å studere denne typen erfaringer, følelser og opplevelser benytter vi Q-metode. Denne metoden er spesielt utviklet for å avdekke denne typen subjektive erfaringer, følelser og opplevelser. I denne artikkelen vil jeg gi et lite overblikk over Bambi-prosjektet og hvordan vi bruker Q-metode i forskningen som inngår i dette prosjektet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)en_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectsamlivsbrudden_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectBambi-prosjekteten_US
dc.titleBruk av Q-metode i Bambi-prosjekteten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265en_US
dc.source.pagenumber16-21en_US
dc.source.journalPsykologisk Tidsskrift
dc.source.issuenr.1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel