• Den vanskelege vidareføringa 

      Ertesvåg, Sigrun; Roland, Pål (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      Skulebaserte program som Respekt, Zero, Olweus, PALS og LP-modellen har dokumentert effekt og er tilrådd brukt i skulen. No er det tid for å sette sterkare fokus på føresetnadar for at denne type program skal ha effekt ...
    • Erfaringer fra «De utfordrende barna» 

      Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Størksen, Ingunn; Løge, Inger Kristine (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      Prosjektet «De utfordrende barna» er initiert av Fylkesmannen i Rogaland og har fokus på å utvikle handlingskompetanse til å avdekke, avhjelpe og forebygge psykososiale vansker hos barn i alderen 4 til 8 år. Her ...
    • Hva kan barnehagen bidra med til barn som har opplevd samlivsbrudd? 

      Størksen, Ingunn (Journal article; Peer reviewed, 2008)
      Hvert år opplever mange norske barn samlivsbrudd. Internasjonale og norske studier viser at barn som har opplevd samlivsbrudd er i større risiko for ulike psykososiale problemer enn andre barn. Tidligere norske studier og ...
    • Læringsmuligheter i kollegamøter med strukturerte drøftinger : erfaringer fra et prosjekt om klasseromsledelse 

      Midthassel, Unni Vere (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Studien undersøker læreres opplevde læringsmuligheter fra kolleger i et prosjekt der målet var å utvikle en håndbok i klasseledelse gjennom strukturerte gruppemøter. 10 skoler i en kommune deltok i prosjektet. Datagrunnlaget ...
    • Utfordringer ved implementering av skoleomfattende endringsarbeid : erfaringer fra seks skolers gjennomføring av Zero-programmet 

      Midthassel, Unni Vere; Ertesvåg, Sigrun (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Hva er rektors motivasjon for å gjennomføre et skolebasert program og hvor klar er skolen for oppgaven de går i gang med? Hvordan påvirker hvor klare de er, implementeringsarbeidet? Artikkelen bygger på artikkelen ”Schools ...