Blar i Vitenskapelige publikasjoner (HF-NSLA) på tidsskrift "Spesialpedagogikk"
Viser treff 1-5 av 5
-
Den vanskelege vidareføringa
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Skulebaserte program som Respekt, Zero, Olweus, PALS og LP-modellen har dokumentert effekt og er tilrådd brukt i skulen. No er det tid for å sette sterkare fokus på føresetnadar for at denne type program skal ha effekt ... -
Erfaringer fra «De utfordrende barna»
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Prosjektet «De utfordrende barna» er initiert av Fylkesmannen i Rogaland og har fokus på å utvikle handlingskompetanse til å avdekke, avhjelpe og forebygge psykososiale vansker hos barn i alderen 4 til 8 år. Her ... -
Hva kan barnehagen bidra med til barn som har opplevd samlivsbrudd?
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Hvert år opplever mange norske barn samlivsbrudd. Internasjonale og norske studier viser at barn som har opplevd samlivsbrudd er i større risiko for ulike psykososiale problemer enn andre barn. Tidligere norske studier og ... -
Læringsmuligheter i kollegamøter med strukturerte drøftinger : erfaringer fra et prosjekt om klasseromsledelse
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Studien undersøker læreres opplevde læringsmuligheter fra kolleger i et prosjekt der målet var å utvikle en håndbok i klasseledelse gjennom strukturerte gruppemøter. 10 skoler i en kommune deltok i prosjektet. Datagrunnlaget ... -
Utfordringer ved implementering av skoleomfattende endringsarbeid : erfaringer fra seks skolers gjennomføring av Zero-programmet
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Hva er rektors motivasjon for å gjennomføre et skolebasert program og hvor klar er skolen for oppgaven de går i gang med? Hvordan påvirker hvor klare de er, implementeringsarbeidet? Artikkelen bygger på artikkelen ”Schools ...