Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Issue Date
Now showing items 161-180 of 1022
-
"Folløyvekkelsen” i Ryfylke. Ein analyse av verknader og konsekvensar
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-11)Oppgåva handler om årsaker til at ei kristen vekkingsrøyrsle, med basis i lekmannskristendommen, vaks frem i Ryfylke tidleg på 1900-talet. -
Skjønnlitteraturens nytteverdi - en studie av hva elever lærer av å lese skjønnlitteratur
(Master thesis, 2016-04)Dette arbeidet er en teoretisk og empirisk studie av skjønnlitteraturens nytteverdi i videregående skole. Studien er ment å rettferdiggjøre skjønnlitteraturens plass i skolen, og forteller hva elever kan lære av å lese ... -
«Tydelig, enkel og stram» – en kvalitativ undersøkelse av en gruppe elevers holdinger til og erfaringer med 2012-rettskrivinga
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Sammendrag I denne kvalitative studien har jeg undersøkt noen videregående elevers holdninger til og erfaringer med den nye rettskrivinga i nynorsk. Studien tar utgangspunkt i at det i 2012 kom en ny rettskrivingsnormal ... -
Representations of French linguistic borrowing in early modern England
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis examines the early modern debates surrounding the incorporation of French loanwords into the English vocabulary through an analysis of the prefaces of a variety of early modern English dictionaries and a selection ... -
Visual Representations of Indigenous Cultures in English Foreign Language Textbooks
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis presents an analysis of how indigenous cultures are visually represented through images in four English Foreign Language (EFL) textbooks produced for Norwegian lower secondary schools. Building on the concept ... -
Hedging in Year Nine Girls’ and Boys' Written English in Norwegian Schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This aim of this thesis is to investigate the use of hedging devices in the English writing of year nine girls and boys in two Norwegian lower secondary schools. Hyland (2005: 52) defines hedges as devices that “indicate ... -
"Welcome nonreader" - adaptasjon og resepsjon av lydbøker
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Tematikken for denne oppgaven er adaptasjon og resepsjon av lydbøker. Jeg har vært interessert i adaptasjon- og produksjonsprosessen, hvilke grep som blir tatt, og hvilke virkemidler som blir brukt, i tilpasningen til et ... -
Humans in a Hostile Cosmos : Science, Cosmicism and Race in H.P. Lovecraft’s Cthulhu Mythos
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis is a study of the “Cthulhu Mythos”, which is a fictional universe created and developed by American Weird Fiction writer H. P. Lovecraft. The study focuses primarily on Lovecraft’s philosophical idea of ... -
Digital kompetanse og historieundervisning i ungdomsskole
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Denne avhandlingen undersøker bruken av digitale hjelpemidler i historieundervisningen i ungdomsskolen. Hensikten med studien er å se på potensielle virkninger utstrakt bruk av digitale hjelpemidler kan ha på historieund ... -
Priming effects in early readers. A quantitative study of children's response times in visual lexical decision-making in their first and second language.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis investigates the effects of various conditions of open priming on children in a series of lexical decision tasks in their first and second language. The primes are related through meaning and/or form to the ... -
"Nytt de giftfrie produkter”- En analyse av Bondevennens fremstilling av plantevernmidler i perioden 1950-1979.
(Master thesis, 2016-05)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan tidsskriftett Bondevennen har fremstilt plantevernmidler i perioden 1950-1979. Jeg har for strukturens skyld delt oppgaven inn i tiår, henholdsvis 50-, 60-, og 70-tallet. Hovedtendensen ... -
How shall I live? An analysis of To The Lighthouse, The Bell Jar and Bridget Jones`s Diary
(Master thesis, 2016-05)This thesis is a comparative study of the female discourse in three different literary texts, from different periods, with a focus on how they represent and present identity in different ideological contexts. Historically, ... -
Mirror Madness: Investigating Patriarchal Ideology in Versions of "Snow White"
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Fairy tales are an integral part of popular culture, as most people grow up listening to and reading these stories, while also watching adaptions of them in movies and TV series. This thesis seeks to analyze two versions ... -
The cultural significance of the governess in Agnes Grey, Jane Eyre and The Turn of the Screw
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)My thesis explores how Victorian society viewed the women who did not live up to the female ideal created by patriarchy. I base my study on Anne Brontë’s (1820-1849) Agnes Grey (1847), Charlotte Brontë’s (1816-1855) Jane ... -
Incidental vocabulary acquisition through recreational play of video games in Norwegian 10th grade learners of English
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)As Norwegian youth have been found to spend almost two hours a day playing video games (Medietilsynet 2014), the current study seeks to investigate the effects this recreational gaming might have on English vocabulary ... -
Digital tekstrespons. Ein studie av korleis to elevar på åttande trinn følgjer opp digital lærarrespons.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Samandrag Masteroppgåva “Digital tekstrespons” har digital respons som tema. Med utgangspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og ei forståing av skriving som dialogisk handling, undersøkjer eg korleis to elevar på ... -
The Songs that a Crow Would Sing
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis will attempt to pursue a further understanding of what can only be described as the unsignifiable, unsayable, ineffable, or indescribable which can be seen to stand in opposition to language and understanding. ... -
Mannen av Stål: en studie av mandighet under andre verdenskrig
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)A study of the diary and letters of a Norwegian officer, who in 1941 travelled across the world to become a fighter pilot. These sources has been used to study gender roles, specifically the roles of a man, at the time. ... -
Oral proficiency in Norwegian 7th grade EFL learners: effects of an All English teaching programme
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis presents a comparative case study on the effects of an All English teaching programme on the oral English proficiency of 12-13-year-old Norwegian learners of English as a foreign language. By ‘All English’, it ... -
Utenlandsfødte i Stavanger og Hetland i tiden før og etter veksten i hermetikkindustrien
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Oppgaven drøfter innslaget av utenlandsfødte i Stavanger og Hetland i perioden før og etter veksten i hermetikkindustrien.