Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Subject "lesevitenskap"
Now showing items 41-60 of 199
-
Det var en gang et menneske … En undersøkelse av helten som appellinstans i Odinsbarn av Siri Pettersen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-10)I denne oppgaven har vi sett nærmere på heltens appell i verket Odinsbarn av Siri Pettersen. Hvordan helten fremstilles og bygges opp gjennom fortellingen er med på å skape appellen til leseren. Hirka, hovedpersonen og ... -
Differentiation in Norwegian EFL teaching: experiences of adapted education in 6th and 7th grade classrooms.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-11-14)Norwegian legislation requires teachers to adapt the instruction to the needs and abilities of all their pupils. This thesis presents a study about differentiation in Norwegian EFL teaching, focusing on experiences of ... -
Digital tekstrespons. Ein studie av korleis to elevar på åttande trinn følgjer opp digital lærarrespons.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Samandrag Masteroppgåva “Digital tekstrespons” har digital respons som tema. Med utgangspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og ei forståing av skriving som dialogisk handling, undersøkjer eg korleis to elevar på ... -
Digitale praksiser i den videregående skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Kunnskapsløftet (L06) ble innført som ny læreplan i norsk skole høsten 2006. Fem grunnleggende ferdigheter skal integreres i alle fag. Disse er å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig, å kunne lese, å ... -
«Du elskar meg ikkje»: En studie av de nære relasjonene i Jon Fosses dramatikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)Dette er en masteroppgave om fem av Jon Fosses dramatiske verk fra samlingen Teaterstykke 1. Oppgaven handler om tematikken omkring de mellommenneskelige relasjonene i stykkene. Det hele starter med en innledende del om ... -
«Du tenker jo mer når det er vanskelig». En studie av hvordan elever på slutten av mellomtrinnet interagerer med en utfordrende tekst og hverandre gjennom en elevstyrt litterær samtale.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Sammendrag Formålet med denne studien er å undersøke hvordan elever på slutten av mellomtrinnet interagerer med en utfordrende tekst og hverandre gjennom en elevstyrt litterær samtale. Studien baserer seg på en kvalitativ ... -
Dølen blant borgarane: ein diskursiv omgrepsanalyse av eit djervt, norsk og endå litt rått prosjekt
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)I 1858 oppretta Aasmund Olavsson Vinje Dølen: eit vikublad, og drista seg derifrå til å komme med ytringar på landsmål i ei elles så riksmålsprega allmente. Dette er ei avhandling om desse ytringane, om motstanden dei fekk, ... -
De eksemplariske. Bruken av eksempel i Arbeiderpartiets politiske diskurs
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-15)I denne oppgava har jeg sett på hvordan det retoriske eksempelet fungerer i Arbeiderpartiets diskurs. Nærmere bestemt har jeg sett et materiale som er utgjort av ni tekster for å se på hvilke roller som blir fordelt når ... -
En ny form for økokritisk roman? – En analyse av dynamikken mellom asosialitet og naturlengsel i Begynnelser av Carl Frode Tiller
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Dette masterprosjektet springer ut av en interesse for menneskeskapte klimaendringer. Klimakrisen har ført til en engasjert samtidslitteratur, som tar et oppgjør med en antroposentrisk holdning. I denne masteroppgaven har ... -
En roman som klassens utfordring – en studie av 10.klassingers lesning av en felles roman
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)Denne masteravhandlingen har til hensikt å belyse hvordan oppgavedesign kan inviterer til autentisk enasjement. Gjennom å undersøke elevers felles lesning av en roman av Lars Mæhle, FUCK OFF I LOVE YOU (2012) har intensjonen ... -
Facing the Gaze: The Cinematic Romanticisation of the Serial Killer in Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)A dominant trend in theories on serial killer cinema has been the notion of the serial killer celebrity. However, it may be argued that cinema in fact goes further than merely creating celebrity killers. More disturbingly ... -
Factors that Predict Vocabulary and Self-assessment in English as a Foreign Language
(Master thesis, 2018-05)The current study (N=196) researches how students learn English as a foreign language (EFL). It aims to find out which factors influence English learning, and which are more influential than others. The factors included ... -
Fagspesifikk lesing og skriving i norskfaget : en undersøkelse av hvordan elevene responderer på lærerens tilretteleggelse av fagspesifikk lesing og skriving.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)SAMMENDRAG Som lesere og skrivere beveger vi oss i ulike tekstkulturer. Vi må kunne tolke, produsere og reflektere over tekster som vi møter i livet. Å ha lese- og skrivekompetanse er en økende forutsetning for å ... -
Fiksjonalisering? En diskusjon med utgangspunkt i Eivind Hofstad Evjemos roman Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet (2012)
(Master thesis, 2014-05-07)I denne oppgaven har jeg lest Hofstad Evjemo sin samtidsroman Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet (2012) utfra to ulike litteraturteoretiske tilnærminger: Narratologien og fiksjonaliseringsteorien. Disse teoriene ... -
Fluency and complexity in the written English of Norwegian 7th graders: A comparative study of pupils in the Early Years Literacy program (EYLP) with those in a textbook-based approach
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)The current thesis is a based on a comparison of timed narrative English L2 texts written by two groups of Norwegian 7th grade pupils. One group participated in the experimental Early Years Literacy Program (EYLP), while ... -
For folk flest - og flest mogleg : ein studie av Stavanger Aftenblad i endring
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009)Mediehuset Stavanger Aftenblad har dei seinare åra gjennomgått ei rekke endringar. I 2006 la avisa om til tabloidformat, same året gjekk avisa over frå ettermiddagsavis til morgonavis. Frå 2003 til 2008 har det kome til ... -
Fra blogg til bok: En sammenlignende analyse av bloggtekster og bøker skrevet av Sophie Elise Isachsen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)De siste årene har vi sett en tydelig utvikling hvor flere bloggere har fått publisert bøker. Bare i løpet av 2017 og 2018 gav åtte bloggere og ”influencere” ut bøker på norske forlag. Sophie Elise Isachsen, mest kjent for ... -
From industry to conversation: Code-switching among native Norwegian oil industry workers
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-11-16)The following thesis displays research on code-switching within the oil- and gas industry based out of Rogaland county in Norway. The thesis’ objective was to discover (1) where code-switching occurred in the workplace, ... -
Genre, text type and the nature of formulaicness in Late Medieval and Early Modern English abjuration texts
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-11)Abstract The thesis identifies the core genre and text type characteristics present in a corpus of 30 late fifteenth- and early sixteenth-century heresy abjuration texts related to the Lollard movement in England, relying ... -
Grubleprosjektet – et forsøk på å få elever på yrkesfag til å snakke om tekster
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan man kan engasjere tilsynelatende tause elever i gruppesamtaler om sangtekster. Gjennom diskursanalyse søkes det svar på om et spesifikt undervisningsdesign engasjerer elevene i ...