• Om en strandet hval, noen kyr og litt om alt vi ikke vet. En analyse av dramaturgi og ikonotekst i tre bildebøker. 

      Mitchell, Monica G. (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2006;, Master thesis, 2006)
      De siste 20-30 åra har vi i barne- ungdomslitteraturen sett en fornying både i emneområde, tema og motivvalg. Denne avhandlinga beskriver bildebokfeltet. I innledningen gjør jeg rede for de viktigste endringene knyttet til ...
    • Orality in Lifestyle Blogs Written by L1 and L2 Speakers of English: Four Case Studies 

      Gunaratnam, Abhiraami (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)
      The present study explores the differences in Norwegian and English blog writers’ use of rhetorical strategies in an informal writing style. The focus is on four lifestyle blogs, two which are written by speakers with ...
    • Please press Z to question nothing - vegar gjennom tekst 

      Thengs, Halvor Østerman (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)
      Denne avhandlinga har som formål å undersøke litteraturundervisning i skulen i lys av skule- og literacyforsking og spelteori, og har som premiss at ei endring frå dialogorientert til elevorientert undervisning gjev meir ...
    • Samspeltekstar i poesi av Helge Torvund 

      Sirevåg, Jorunn (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-06-07)
      For meg er det særskilt ordkunsten i Helge Torvunds diktning som vekker interesse. Eg opplever at dikta hans opnar for interessante refleksjonar om kreftene i språket og om ekspressivitet i motiv, tematikk og det ...
    • Sangenes Sang i ny språkdrakt! 

      Valand, Roksana (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-11)
      I 2011 kom Bibelselskapet ut med en ny bibeloversettelse. Denne kom ut i en ny språkdrakt som i stor grad skilte seg ut fra den forrige bibeloversettelsen som Bibelselskapet kom ut med i 1978. Bibelselskapet hadde tatt i ...
    • Skaper eller opprettholder norskfaget forskjeller mellom elevene? Om å definere seg selv som leser, og om sammenhenger mellom elevens forforståelse og lesekompetanse. 

      Bore, Julie (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)
      Denne studien ser nærmere på om norskfaget i sin nåværende form skaper, opprettholder eller styrker forskjeller. Den er en teoretisk og empirisk studie om å definere seg selv som leser, og sammenhenger mellom elevens ...
    • Skriveopplæring i et andrespråksperspektiv 

      Østtun, Torunn (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-31)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i om en spesiell undervisningsmetode, Sirkelen for undervisning og læring, kan ha positiv effekt på språk- og skriveopplæring av elever i ungdomsskolen med norsk som ...
    • The cyborg as a posthuman figure in science fiction literature 

      Aarsland, Mona Håland (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)
      This thesis explores how cyborg figures within science fiction literature represent the posthuman, and function to comment on a contemporary process of posthumanization of the human species. It is a study of species ...
    • The relationship between fathers and daughters in Hamlet, Othello, King Lear and The Tempest 

      Gierstae, Elena (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-11)
      The aim of the proposed thesis will be to examine the complex and provocative relationship between fathers and daughters in Shakespeare’s plays The Tempest, King Lear, Hamlet and Othello. The plays take up the stories at ...
    • Utfordringer i mellomspråkstekster 

      Askeland, Wenche (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-23)
      Temaet for denne masteravhandlingen er utfordringer i mellomspråkstekster. Problemstillingen oppgaven er basert på, er: Hvilke utfordringer har minoritetsspråklige elever i skriving av tekster i norskfaget, og hvordan kan ...
    • «Vi kastet elevene ut på dypet før» 

      Dversnes, Gunvald (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;;, Master thesis, 2018-05-15)
      Da Kunnskapsløftet (K06) ble revidert i 2013, stiftet norskfaget bekjentskap med et nytt begrep: Eksempeltekster. Begrepet viste til tekster som tydeliggjorde trekk man ønsket at elevene skulle arbeide med i egen skriving ...
    • W. B. Yeats, Cultural Nationalism and the Mytical Element: A Study of how the Cultural Nationalist, Yeats, used Mythological Material to Develop a Common Irish Consciousness for the People of Ireland 

      Torshaug, Truls (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-11-15)
      The aim of this thesis is to examine how William Butler Yeats’ early poetry hails an Irish national identity, by means of a cultural nationalism based on Celtic mythology. In recent discussions of Yeats’ early poetry ...
    • Waiting for Godot in Sarajevo, 1993 

      Abazovic, Dina (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)
      When Susan Sontag staged Waiting for Godot in besieged Sarajevo in 1993, several dramaturgical changes were made to Samuel Beckett’s play. Within the framework of memory studies, the thesis explores why and how the war ...
    • Who's afraid of The Big Bad Wolf? 

      Knoph-Bjørnevoll, Karen (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)
      Fairy tales are an influential aspect within our culture. We grow up hearing and reading these stories in different mediums throughout our lives, which is why these narratives are easily identifiable. This thesis aims to ...