Blar i Student papers (HF-IKS) på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283"
Viser treff 1-20 av 38
-
Arbeiderhistorie på Arbeidermuseet
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-11-13)I denne oppgaven rettes søkelyset mot hvordan industri- og arbeiderhistorie blir formidlet i Arbeidermuseets utstilling Fabrikkjenter og industriherrer. Ettersom det å formidle historie handler om å fortelle fortellinger ... -
Barn av velferdsstaten. Den norske velferdsstaten i skolens lærebøker fra 1960-tallet til 2000.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)Den norske velferdsstaten er både bejublet og kritisert. Denne oppgaven handler om skoleverkets formidling av temaet velferdsstaten. Gjennom lærebokanalyse granskes det nærmere hvilke holdninger til velferdsstaten som ... -
«Blanke Mjøsa klar og rein?» Vannforurensningenes veger inn i politikken 1945-1973
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-11-20)Denne oppgaven undersøker vannforurensningenes veger inn i norsk politikk i etterkrigstida, ca. 1945 til 1973, med hovedvekt på forurensningene i og rundt Norges største innsjø Mjøsa. Gjennom bruk av perspektiver fra ... -
Building bridges : Grappling, a sport’s contribution to adolescent Physical Literacy.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Bakgrunn og formål: Med kroppsøvingens fremtid i sikte er kunnskap om det å utvikle kvalitativ, variert og det essensielle ved meningsfull kroppsøving et aktuelt tema. Hensikten med dette studiet er derfor å se på alternativer ... -
Byjubileene i Sandnes i 1960 og 1985 : en studie av historiebruk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
The construction of Europe in Dutch history textbooks
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)In a increasingly interconnected Europe, the question of idenity has become a much discussed topic. This thesis addresses the idea of European identity. By analysing secondary school history textbooks, it gives an idea of ... -
Digital kompetanse og historieundervisning i ungdomsskole
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Denne avhandlingen undersøker bruken av digitale hjelpemidler i historieundervisningen i ungdomsskolen. Hensikten med studien er å se på potensielle virkninger utstrakt bruk av digitale hjelpemidler kan ha på historieund ... -
Distriktslegene og kampen mot sykdom. En studie av distriktslegenes bidrag i kampen mot sykdom i Rogaland i perioden 1900-1940.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-19)En studie av distriktslegens bidrag i kampen mot sykdom i Rogaland i perioden 1900-1940. Det var på begynnelsen av 1900-tallet få effektive behandlingsmetoder. Det forebyggende helsearbeidet var blant distriktslegenes ... -
EFL Pragmatics Teaching in the Norwegian VG1 Programme for General Studies: Current Teacher Attitudes on the Development of Pupils’ Pragmatic Competence
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-12)This thesis investigates pragmatics’ current position in the first year of the Norwegian EFL programme for upper secondary general studies classes. The aim was to ascertain whether pragmatics is explicitly or implicitly ... -
En keiserlig dynast i modernitetens tidsalder
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)Oppgaven diskuterer keiser Franz Joseph I av Habsburg-Lorraine(1830-1916) sin regjeringstid og hans keiserrolle. Den går gjennom hans forutsetninger til en keiserrolle som forsvant kun 2 år etter hans død. Han ledet riket ... -
En studie av kolonitidshistorie slik den er brukt, og kommer til uttrykk på en ungdomsskole i Tanzania
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-18)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan en vanskelig historie er blitt håndtert og formidlet gjennom historiefaget i skolen. Denne vanskelige historien er historien om Tanzanias kolonitid. Tanzanias kolonitidshistorie ... -
Er den bosnjakiske identiteten i ferd med å forsvinne i Sandnes og Lyngdal?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-13)Temaet for denne masteroppgaven er identitet og diaspora. Det handler spesifikt om den etniske identiteten til folk som har et diasporaopphold. Som studieobjekt har jeg valgt den norsk-bosnjakiske befolkningen i ... -
Etableringen av 22. juli-senteret: En undersøkelse av diskursen i media
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-18)Dette er en oppgave som tar sikte på å undersøke hvordan 22. juli senteret har blitt begrunnet og tatt imot. Oppgavens problemstilling er: Hvordan har etableringen av 22. juli-senteret blitt begrunnet og tatt i mot? - En ... -
Folkemordet i Rogaland
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011) -
"Folløyvekkelsen” i Ryfylke. Ein analyse av verknader og konsekvensar
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-11)Oppgåva handler om årsaker til at ei kristen vekkingsrøyrsle, med basis i lekmannskristendommen, vaks frem i Ryfylke tidleg på 1900-talet. -
Frå landssvikar til folkehelt : omdømmet til Hanna Kvanmo (1926-2005)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)The paper is about the Norwegian politician Hanna Kvanmo who was a convicted traitor. During 16 years as a politician in Stortinget, she went from being a traitor to a public hero. -
Fysisk aktiv læring i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-06-08)Bakgrunn: Hverdagens krav til fysisk aktivitet endrer seg og regjeringen har flere ganger kommet med anbefalinger om at det fysiske aktivitetsnivået i samfunnet må økes. Et tiltak er å innføre mer fysisk aktivitet i skolen. ... -
Historier om Storåna. En studie av relasjonene mellom Storåna-vassdraget og samfunnet på 1900-tallet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven skal behandle historier om Storåna-vassdraget, et vassdrag som strømmer fra Bråstein og Melshei på sin vei mot havet i Gandsfjorden. Mer spesifikt er det relasjonene mellom Storåna-vassdraget og samfunnet ... -
Hjelmelandsgaten 1. Liv og levekår 1900-1950
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011) -
Hvordan kan begrepet historiebevissthet bidra til å kaste lys over konflikten mellom tyrkere og tyrkerkurdere?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-18)Oppgaven handler om hvordan begrepet historiebevissthet bidrar til å kaste lys over konflikten mellom tyrkere og tyrkerkurdere.