Browsing Department of Early Childhood Education by Title
Now showing items 65-84 of 457
-
Children's Understandings of Environmental and Sustainability-related Issues in Kindergartens in Rogaland, Norway, and Queensland, Australia
(Peer reviewed; Journal article, 2019-05)Abstract: This study compared the understandings of environmental and sustainability-related issues of 4- 5-year-old children in kindergartens in Rogaland, Norway, with understandings of similarly-aged peers in kindergartens ... -
Critical thinking, problem-Solving and computational thinking : Related but Distinct : An analysis of similarities and differences based on an example of a play situation in an early childhood education setting
(Chapter, 2023-05)In the twenty-first century, four important different and intertwined domains for children’s skills have been identified: cognitive, interpersonal, intrapersonal and technical. In the cognitive domain, key terms such as ... -
Curious children and knowledgeable adults – early childhood student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates early childhood (EC) student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge. The study used a mixed methods approach, including a species identification ... -
Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Danningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. ... -
De stille barna på en småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2022) -
De voksnes betydning for barns skapende prosesser
(Bachelor thesis, 2022) -
Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)I denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en skapende teknologimediert samarbeidsprosess der en gruppe barnehagebarn ... -
Demokratisk språkpraksis, finnes det på småbarnsavdeling og hvordan kommer denne i såfall til uttrykk?
(Master thesis, 2022)SAMMENDRAG Spørsmålet som blir stilt i denne masteroppgaven er om det finnes en demokratisk språkpraksis for de yngste barna i barnehage og hvordan en slik språkpraksis i tilfellet kommer til uttrykk. Dette har jeg sett ... -
Demokratiske verdier og de yngste barnas deltakelse.
(Bachelor thesis, 2022) -
Den "verdifulle" kroppen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Denne masterstudien er en del av prosjektet Values education in Preschool som ledes av Eva Johansson på Universitetet i Stavanger. Prosjektet har sitt opphav i tidligere forskning som er gjort av Johansson (2009, 2010) og ... -
Den farlige ulikestillingen : Kjønnet ulikestilling i tre kontekster – noen kjennetegn og konsekvenser
(PhD thesis UiS; 101, Doctoral thesis, 2010)Den farlige ulikestillingen. Kjønnet ulikestilling i tre kontekster – noen kjennetegn og konsekvenser I vårt land er det bred enighet om at kvinner og menn skal ha like gode muligheter til å kombinere yrkesarbeid og ... -
Den lille gutten og musen – voksenrollens betydning for barns møte med materialer i sandkassen
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven har vi forsket på voksenrollens påvirkningskraft i møte med barns kreative materialutforskning. Vi har sett på gjenbruksmaterialets kreativitetsfremmende potensialer, for å sette søkelyset på barnehagens ... -
Den voksnes rolle i 3-4 åringers lek.
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven er temaet barns utvikling lek og læring. Problemstillingen for oppgaven er Hva er den voksnes rolle i 3-4 åringers lek i barnehagen? For å finne ut av hva den voksnes rolle i 3-4 åringers lek i ... -
Det alle egentlig vil, er å høre til
(Master thesis, 2022)Barnehagen er en viktig arena for barn i Norge, og barnehageansatte har en sentral rolle i å legge til rette for en trygg og god hverdag for barna. Å kjenne seg som en del av fellesskapet er et grunnleggende menneskelig ... -
"Det er som å trylle" : Barnehagelærernes arbeid med naturvitenskapelige aktiviteter i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05-13)Sammendrag Oppgavens tema og problemstilling har som mål å finne ut hvordan barnehagelærere arbeider med naturvitenskapelige aktiviteter, herunder faktorer som metode, materiell, teknologi, førstehåndserfaringer og ... -
Det fysiske innemiljøets betydning for motorisk utvikling
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven undersøkes det hvordan det fysiske innemiljøet i barnehagen kan tilrettelegges med tanke på å fremme toddlerlek og motorisk utvikling. Tematikken undersøkes med bakgrunn i den voksne sin rolle. Som ... -
Det skal vise på gulvet at vi jobber med fag! En studie om ledelse av ansattes læring i barnehager
(Master thesis, 2022)En barnehageleder har mange oppgaver, og en av disse er å lede ansattes læring. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er sentrale styringsdokumenters vektlegging av barnehagen som en lærende organisasjon, og forskning som ... -
Digital competence and digital technology: a curriculum analysis of Norwegian early childhood teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores how digital competence and digital technology are addressed in Norwegian early childhood teacher education (ECTE). The aim is to provide a national overview of the ECTE institutions’ programme and ... -
Digital kompetanse i barnehagen - en litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2023)Denne litteraturstudien vil prøve å besvare problemstillingen «Hva sier forskning om holdninger barnehage ansatte har til digitale verktøy og kan økt digital kompetanse endre dette?». Dette gjøres ved å utføre en ... -
Digital pedagogisk praksis på småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven presenterer funn fra en undersøkelse der tre pedagogiske ledere ble intervjuet om deres bruk av digital teknologi på småbarnsavdeling. Problemstillingen i undersøkelsen var: Hvordan bruker pedagogiske ledere ...