Blar i Department of Early Childhood Education på tittel
Viser treff 81-100 av 458
-
Det skal vise på gulvet at vi jobber med fag! En studie om ledelse av ansattes læring i barnehager
(Master thesis, 2022)En barnehageleder har mange oppgaver, og en av disse er å lede ansattes læring. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er sentrale styringsdokumenters vektlegging av barnehagen som en lærende organisasjon, og forskning som ... -
Digital competence and digital technology: a curriculum analysis of Norwegian early childhood teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores how digital competence and digital technology are addressed in Norwegian early childhood teacher education (ECTE). The aim is to provide a national overview of the ECTE institutions’ programme and ... -
Digital kompetanse i barnehagen - en litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2023)Denne litteraturstudien vil prøve å besvare problemstillingen «Hva sier forskning om holdninger barnehage ansatte har til digitale verktøy og kan økt digital kompetanse endre dette?». Dette gjøres ved å utføre en ... -
Digital pedagogisk praksis på småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven presenterer funn fra en undersøkelse der tre pedagogiske ledere ble intervjuet om deres bruk av digital teknologi på småbarnsavdeling. Problemstillingen i undersøkelsen var: Hvordan bruker pedagogiske ledere ... -
Digital Picture Books for Young Dual Language Learners: Effects of Reading in the Second Language
(Peer reviewed; Journal article, 2022-07)Reading picture books in the first language (L1) before rereading them in the second language (L2) is assumed to be beneficial for young dual language learners (DLLs). This pilot study examined how sharing digital picture ... -
Digital teknologi i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024) -
Digital teknologi i barnehagens lekemiljø
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan kan ansatte i en barnehage legge til rette for bruk av digital teknologi i barnehagens lekemiljø? Jeg har gjennom tre kvalitative forskningsintervju sett på hva ... -
Digitale fortellinger i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017-06)Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende ... -
Digitale verktøy i matematisk lek
(Bachelor thesis, 2023)Det finnes ikke veldig mye forskning på bruken av digitale verktøy når det kommer til matematikk, og derfor ville jeg forske på dette for å få en forståelse på hvordan man kan bruke digitale verktøy sammen med barna og for ... -
Does this work [of art] invite me into [intersubjective] dialogue? Discussing relational aesthetics in music education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Some artistic and educational practices in music have yet to be defined within the dichotomy of referential and autonomy aesthetics. However, there has been an ongoing shift towards more interactive, social and relationally ... -
Dramalek og drager
(Bachelor thesis, 2022) -
Dynamisk språkarbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse gjort med den hensikt om å fange pedagogiske lederes perspektiv på dynamisk språkarbeid, og hvordan arbeidsmåten kan bidra til språklig progresjon for barn med norsk som andrespråk ... -
Early childhood pre-service teachers’ preparation for using technology with children: a systematic literature review
(Peer reviewed; Journal article, 2024-04)This systematic literature review examined how teacher education prepared early childhood pre-service teachers to utilise digital technology with children. After searching in relevant databases the review analysed 21 ... -
ECEC Professionals’ Views on Partnerships with Parents in Multicultural Classrooms in Four European Countries
(Peer reviewed; Journal article, 2023-12)Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are widely acknowledged as important for children’s well-being, learning, and development. As children with immigrant backgrounds ... -
Educating to democracy and critical thinking. The Norwegian kindergarten model
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In order to educate children to become an active part of the society, it is necessary to help them to understand the importance of values and attitudes funding the democratic society. These include the sense of community, ... -
Educational language practices and language development in Early Childhood Education and Care
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018)The overarching aim of the study is to examine staff educational language practices with children under 3 years in high-quality early childhood education and care (ECEC), and associations between ECEC quality and language ... -
Effekt av styrket pedagognorm på kvalitet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Den 1. august 2018 trådte en ny nasjonal pedagognorm for barnehage i kraft. Denne krever én barnehagelærer/pedagog per 14 barn, mot én pedagog per 18 barn (tidligere norm). Gjennom kvalitative intervju av fire personer som ... -
En bacheloroppgave om tre barnehagelæreres tanker om egen rolle og deltakelse i småbarns lek
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven omhandler barnehagelæreres deltakelse i de minste barnas lek i barnehagen. For å besvare problemstillingen benyttet jeg kvalitative forskningsintervjuer der tre barnehagelærere som jobbet på ... -
En barnehage i krise - tre intervjuer med pedagogiske ledere om barnehagen og COVID19
(Bachelor thesis, 2022) -
En litteraturstudie om barns fysiske aktivitet i naturen i lys av FNs bærekraftsmål 3.
(Bachelor thesis, 2023)Utelek i naturen er en godt innarbeidet rutine i barnehagen, og det kan intuitivt tenkes at dette innebærer flere positive effekter for barn. FNs bærekraftsmål 3 sier at FN skal jobbe for god helse og livskvalitet for alle, ...