Blar i Department of Early Childhood Education på tittel
Viser treff 361-380 av 454
-
Relasjonsbygging i overgangen fra liten til stor avdeling ved hjelp av leken.
(Bachelor thesis, 2023)Min bacheloroppgave handler om hvordan pedagogene bygger en relasjon mellom seg selv og et barn i overgangen fra liten til stor avdeling ved hjelp av leken. I en overgang innad i barnehagen blir barna satt i sårbar og ... -
Relations between motor skills and language skills in toddlers and preschool-aged children
(Peer reviewed; Journal article, 2021-01)The purpose of this longitudinal study is to (1) examine the relations between language and motor-life skills in toddlers and preschool-aged children (n = 646) in real-life situations; and (2) to explore how the level of ... -
Relations between play skills and mathematical skills in toddlers
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Play is central to children’s learning and development in the early years, including the learning of mathematics. The aim of the present study was to explore how play skills are related to mathematical skills in toddlers ... -
Relations between reading skill level in fifth grade and functional language skills at toddler age
(Peer reviewed; Journal article, 2022-03)This retrospective study, undertaken in Norway, examines how reading skills level in 851 fifth graders are related to how the children used their language skills in play and everyday activities as toddlers. Data were ... -
Religiøs identitet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven har fokus på hvordan pedagogiske ledere ivaretar minoritetsbarn religiøse identitet i aldersgruppen 3 – 6 år. Jeg anvendte kvalitative forskningsintervjuer for å besvare min problemstilling. Til ... -
Revision of the frog fly genus Caiusa Surcouf, 1920 (Diptera, Calliphoridae), with a note on the identity of Plinthomyia emimelania Rondani, 1875
(Book; Peer reviewed, 2015)The Oriental, Australasian and Oceanian genus Caiusa Surcouf, 1920 is revised, species concepts being based on male and female genitalia. A key to males for all known species, and a key to females for all except one are ... -
Risikofaktorer knyttet til krenkelser i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Oppgavens mål er å undersøke hvilke faktorer som kan øke risikoen for at ansatte krenker barn i barnehagen. Det empiriske datamaterialet har blitt samlet inn gjennom tre kvalitative intervjuer med pedagogiske ledere og ... -
Risikofylt lek i utelek
(Bachelor thesis, 2023) -
Rolleleken som språklæringsarena for flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet blir det undersøkt hvilke refleksjoner tre barnehagelærere har om flerspråklige barns språklige deltakelse i rollelek. Samfunnet vårt er flerkulturelt, og landets barnehager gjenspeiler dette. ... -
Rommet som et pedagogisk verktøy
(Bachelor thesis, 2024)I oppgaven vår forsker vi på bruken av rommet som et pedagogisk verktøy gjennom problemstillingen «Hvordan bruke rommet som et pedagogisk verktøy for estetisk skapende prosesser gjennom materiell?». I denne empiriske ... -
Samisk kultur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen ser på erfaringer med delt lederskap i form av et samlederskap mellom pedagogiske ledere i barnehagen. Dette temaet har fått økt aktualitet i Norge med den nye pedagognormen som ble innført i 2018. Artikkelen ... -
Sammenhengen mellom informasjon om kjønn og arbeid med kjønn
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven skal jeg belyse problemstillingen: “Hvordan jobber pedagogiske ledere med kjønn på småbarnsavdeling? Hvordan reflekterer de over temaet selv og hvordan legger de til rette for refleksjoner rundt temaet hos ... -
Samspill i leseaktiviteter – et bidrag til barns utvikling av fortellerkompetanse
(Bachelor thesis, 2023)Formålet med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvordan barnehagepersonalet organiserer leseaktiviteter i barnehagen. Det ble sett nærmere på samspillet rundt høytlesingen, om den blir utført med eller for barn, og ... -
Små barn i testsituasjoner - en fenomenologisk-hermeneutisk studie om små barns trivsel
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014-05-26)I denne studien undersøker jeg små barns trivsel i strukturerte testsituasjoner i sammenheng med sentrale kommunikative aspekter. Testsituasjonene foregår i barns egne barnehager. Testing av barn gjøres ut i fra BAS3 og ... -
Småbarnas kroppslige lek utendørs
(Bachelor thesis, 2022) -
Social sustainability through children’s expressions of belonging in peer communities
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)The aim of this article is to explore the social dimension of sustainable development through children’s expressions of belonging in peer communities in preschool. Social sustainability and sustainable communities emphasize ... -
Sosial kompetasne i frileken
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven vil handle om hvordan barn utvikler sosial kompetanse og hvordan pedagogiske leder fremmer sosial kompetanse i barnehagen. Jeg har valgt å skrive en empirisk oppgave som tar i bruk kvalitative ... -
Sosial utvikling og vennskap blant de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Special education in Norwegian early childhood education and care: a document analysis of special education assistance provided to children with language disorders
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study aims to investigate the characteristics of special educational assistance provided to children with language disorders (LDs) attending ordinary early childhood education and care institutions (ECECs) in Norway, ...