Blar i Department of Early Childhood Education på tittel
Viser treff 316-335 av 457
-
Naturen som en inkluderende arena
(Bachelor thesis, 2023)Dette er en bacheloroppgave innenfor temaet inkludering og natur i barnehagen. Problemstillingen er som følgende: Hvordan bruker pedagogiske ledere naturen som en arena for inkludering i barnehagehverdagen? For å svare ... -
Når de små blir store: Overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er overganger innad i barnehagen, og mer spesifikt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Studien handler om hvordan barnehagelærerne legger til rette for disse overgangene og ... -
"No er du ferdig unge mann" - barns motstand som uttrykk for "å halda på ein praktisk estetisk erfaing"
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-06-16)Studiet tek for seg barns motstandshandlingar i overgangssituasjonane i barnehagen. Eg rettar blikket mot dei yngste barna i barnehagen, og især deira kroppslege motstandshandlingar. Studiet sitt mål er å forstå verdiar ... -
Nordic approaches to evaluation and assessment in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2023-06)This paper presents and discusses the findings of a collaborative investigation into Nordic approaches to evaluation and assessment in early childhood education and care. The project explored values and principles that ... -
Normalitet i barnehagen: Ansatte og barns forventninger til det å «være normal»
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019)Studien er en undersøkelse av normalitet i barnehagen sett fra barns og voksnes perspektiv. Spørsmål som studien søker å besvare er: «Hvilken mening gis normalitet av barn og ansatte i barnehagen?» Med utgangspunkt i dette ... -
Norwegian early childhood teachers’ stated use of subjectrelated activities with children, and their focus on science, technology, environmental issues and sustainability
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper presents Norwegian early childhood teachers’ own evaluations of their practices, interests and attitudes, and of their kindergarten’s learning culture, related to daily activities with children. The purpose of ... -
The Norwegian inclusive learning environment: an analysis.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)After the Salamanca Declaration, integration was replaced with inclusion as an aim in Norwegian education policy. Since then, Norwegian education has sought to achieve the goal that every child and every student is included ... -
”Nothing About Us Without Us”: the first example of inclusive research in Early Childhood Education in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The term inclusive research is used in literature to describe a partnership between academics and people with intellectual disabilities, with the aim of conducting research together. This type of partnership must contain ... -
Om vilkårene for den planlagte litteraturformidlingen i barnehagen : ”å lese for barna i barnehagen, det er ikke noe vi kan skulke unna, det er noe vi MÅ gjøre…”
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Formålet med denne studien har vært å undersøke vilkårene for den planlagte litteraturformidling i barnehagen. Forskningsspørsmålet forsøkt besvart i oppgaven er: Hva er det i barnehagestrukturen som hemmer eller fremmer ... -
Omsorg for ettåringer med senere barnehageoppstart
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever barnehagelærere at de kan ivareta ettåringens behov for omsorg, når de har tilvenning etter hovedoppstarten i august? I oppgaven benyttes ... -
Omsorg i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Tittel: Omsorg i barnehagen Sider: 27 År: 2023 Forfatter: Tiril Frafjord Bollestad Emneord: omsorg, privat og profesjonell omsorg Problemstilling: Hvordan tenker pedagoger at man imøtekommer barnas behov for omsorg ... -
Omsorgsfulle relasjoner mellom barn
(Bachelor thesis, 2024)Målet med denne bacheloroppgaven har vært å besvare problemstillingen: “Hvordan legger barnehagelærere til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn?”. Vi har brukt kvalitativt intervju som metode og intervjuet seks ... -
Outdoors as an arena for science learning and physical education in kindergarten
(Peer reviewed; Journal article, 2020-10)The aim of this study is to provide more knowledge on how outdoor time in Norwegian kindergartens is used as a resource for educational activities regarding science education and physical education. Through a questionnaire ... -
Parental perspectives on ECEC settings that foster child well-being: a comparison across nine European countries
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Parents play a vital role in identifying children’s needs for support and Early Childhood Education and Care (ECEC) features that support children’s well-being. This study examined parental perspectives on features of ECEC ... -
På hvilken måter bidrar barnehagen til å utvikle robuste barn?
(Master thesis, 2022)Sammendrag På bakgrunn av at barnehagen er et sted barn oppholder seg flere timer gjennom barndommen vil barnehagen være en viktig arena. Barnehagen er viktig for barnet her og nå, men også i et livsløpsperspektiv. De ... -
På sportet av omsorg i barnehagen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg vært “på sporet av omsorg i barnehagen”. Hensikten med oppgaven har vært å avdekke omsorgsforståelsen hos de ansatte i barnehagen. Grunnlaget for studien er problemstillingen “Hvilken ... -
Påvirkningen drama har på språkutviklingen i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Pedadgogisk ledelse og tilstedeværelse i lek
(Bachelor thesis, 2023)Vi har i denne bacheloroppgaven valgt temaene Barns utvikling, lek og læring og Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid. Vi har som formål i denne oppgaven å besvare problemstillingen: “Hvordan den pedagogiske lederen ... -
Pedagogens arbeid med musikk i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Pedagogens rolle i barns dramatisk lek
(Bachelor thesis, 2024)Gjennom denne forskningsprosjektet har jeg undret meg hvordan pedagogens rolle påvirke barnas spontane dramatiske lek. Jeg har valgt å bruke en kvalitativ metode for å innhente empiriske data til å belyse oppgaven min. ...