• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omsorgsfulle relasjoner mellom barn

Figved, Siren Lunde; Molund, Lena
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3119117
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IBU) [480]
Description
Full text not available
Abstract
Målet med denne bacheloroppgaven har vært å besvare problemstillingen: “Hvordan legger barnehagelærere til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn?”. Vi har brukt kvalitativt intervju som metode og intervjuet seks barnehagelærere, da vi så det som relevant å innhente informasjon fra barnehagelærernes egne erfaringer, refleksjoner og praksis. Datamaterialet ble analysert og deretter ble funnene knyttet til relevant teori. De empiriske funnene ble sortert og dannet til slutt tre kategorier som la grunnlag for vår besvarelse; omsorgsfulle relasjoner mellom barn, barnehagelærernes verdier og etiske overveielser, og tilrettelegging for omsorgsfulle relasjoner mellom barn i praksis. Oppgavens funn indikerte at selv om omsorg var noe barnehagelærerne var opptatt av, tydet det på at det var vanskelig å definere hva omsorg mellom barn innebar. Dette pekte derfor på et behov for å skape felles forståelse og fagspråk for hva omsorg mellom barn kan være, og hvordan man arbeider med det i praksis. Barnehagelærerens verdier, barnehagelæreren som rollemodell og at det gis rom for barnas egne omsorgsuttrykk, ser ut til å være viktige momenter i tilretteleggingen for omsorgsfulle relasjoner mellom barn. Omsorg er komplekst og innehar mange faktorer. I hovedtrekk kan man si at funnene gir uttrykk for et behov for styringsdokumentene, barnehagelærerutdanningen og praksis til å bli enda tydeligere på hva omsorgsfulle relasjoner mellom barn innebærer.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit