Omsorgsfulle relasjoner mellom barn
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119117Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Målet med denne bacheloroppgaven har vært å besvare problemstillingen: “Hvordan legger barnehagelærere til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn?”. Vi har brukt kvalitativt intervju som metode og intervjuet seks barnehagelærere, da vi så det som relevant å innhente informasjon fra barnehagelærernes egne erfaringer, refleksjoner og praksis. Datamaterialet ble analysert og deretter ble funnene knyttet til relevant teori. De empiriske funnene ble sortert og dannet til slutt tre kategorier som la grunnlag for vår besvarelse; omsorgsfulle relasjoner mellom barn, barnehagelærernes verdier og etiske overveielser, og tilrettelegging for omsorgsfulle relasjoner mellom barn i praksis. Oppgavens funn indikerte at selv om omsorg var noe barnehagelærerne var opptatt av, tydet det på at det var vanskelig å definere hva omsorg mellom barn innebar. Dette pekte derfor på et behov for å skape felles forståelse og fagspråk for hva omsorg mellom barn kan være, og hvordan man arbeider med det i praksis. Barnehagelærerens verdier, barnehagelæreren som rollemodell og at det gis rom for barnas egne omsorgsuttrykk, ser ut til å være viktige momenter i tilretteleggingen for omsorgsfulle relasjoner mellom barn. Omsorg er komplekst og innehar mange faktorer. I hovedtrekk kan man si at funnene gir uttrykk for et behov for styringsdokumentene, barnehagelærerutdanningen og praksis til å bli enda tydeligere på hva omsorgsfulle relasjoner mellom barn innebærer.