• Barnehagelæreres «matematikkundervisning» i barnehagen 

      Sæbbe, Per Einar (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-05)
      Den internasjonale barnehageforskningen har tradisjonelt hatt mer fokus på barns læring enn på barnehagelæreres undervisning. Det er utviklet flere teorier om barns læring, men det er behov for å utvikle teorier om ...
    • Barnehagelærers rolle i lek: Støtte lek fra både utsiden og innsiden av barnas lek 

      Morten André Jellestad Syvertsen (Bachelor thesis, 2022)
    • Barnehagelærers rolle i tilrettelegging for språklig deltakelse i rollelek 

      Hjorteland, Vilde (Bachelor thesis, 2024)
      Språket er sentralt i alle aktiviteter i barnehagen, men spesielt i rolleleken. Lek er også en stor del av det å være et barn og deres utvikling. Dersom et eller flere barn faller utenfor leken kan det få konsekvenser, ...
    • Barnehagen - en lærende organisasjon? Styreres forståelser av en lærende organisasjon og kjennetegn ved en lærende barnehage 

      Wadel, Carl Cato; Knaben, Åse Dagmar (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Denne artikkelen omhandler barnehagen som lærende organisasjon. Basert på semistrukturerte intervju med styrere i fem barnehager, drøftes styrernes forståelse av en lærende organisasjon, hva slags læring som må finne sted ...
    • Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen 

      Berge, Anita (PhD thesis UiS;274, Doctoral thesis, 2015-12-02)
      De siste tiårene har barnehagen blitt en sentral del av velferdsstaten og fått et sterkere offentlig fokus. Den økte oppmerksomheten på barnehagen åpner for at ulike samfunnsinteresser, kunnskapsfelt og maktområder legger ...
    • Barnehagen som en inkluderingsarena 

      Gunnerød, Mariann Lunde; Hasselquist, Liv Monica (Bachelor thesis, 2024)
      SAMMENDRAG I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av fire barnehagers årsplaner. Barnehagene som var med i vår studie var barnehager med både høy og lav andel flerkulturelle barn. I ...
    • Barnehagen som helsefremmende arena 

      Maciejewska Kinga Irena; Ovedal Eirin (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom studieløpet vårt har vi undret oss over hvordan barnehagelærere jobber helsefremmende i barnehagen, og hvilken rolle de har i den. Vi undersøkte dette ved bruk av kvalitativt intervju og valgte følgende problemstilling: ...
    • Barnehagen som lærende organisasjon 

      Austbø, Andrine (Master thesis, 2022)
      Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ...
    • Barnehagene i Stavanger: fra veldedighet til velferdsgode 

      Röthle, Monika (Museum Stavanger Årbok;, Chapter, 2015)
      Det har skjedd store omveltninger når det gjelder omsorg og oppdragelse av barn under skolepliktig alder. I dag går de fleste barn i barnehage med største selvfølge, mens oppfostringen av barna tidligere utelukkende var ...
    • Barnehagens arbeid med flerspråklige barn. 

      Aune, Brian (Bachelor thesis, 2022)
    • Barnehagens foreldresamarbeid til minoritetsforeldre 

      Tysdal, Tove Bergjord (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag. Foreldresamarbeid er en viktig ressurs vi har i barnehagen. Både foreldre og personalet i barnehager jobber for barnets beste, da er det essensielt å ha et godt samarbeid med alle foreldre. Som barnehageloven ...
    • Barns bruk av sosiale ferdigheter for å skape relasjonar med andre barn i lek 

      Pedersen, Camilla (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven har jeg gått dypere inn på hvordan barn bruker sosiale ferdigheter for å skape relasjoner med andre barn i lek. Det jeg har gjort for å skaffe kunnskap om dette er at jeg har valgt å intervjue tre pedagogiske ...
    • Barns eksistensielle undring 

      ; Ask-Kringen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ...
    • Barns inkludering i lek 

      Bagheri Rezazadeh, Amalya; Palmer, Cristina Bravo (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstillingen: Hvordan ansatte legger til rette for inkludering i leksituasjoner, mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av feltarbeid som metode i form av ...
    • Barns kompetanser i problemløsning! «Hvilke matematiske kompetanser trenger barna i sin problemløsning med kodeleken Kubo?» 

      Doreen Korup; Mona Iren Wathne; Ingeborg Øverland (Bachelor thesis, 2023)
      Vi vil i denne oppgaven se på hvilke matematiske kompetanser barn tyr til under problemløsning. Bruk av Matematikk og digitale verktøy er noe man kan tenke seg vil variere i barnehager med ulike satsningsområder. Om ...
    • Barns kreativitet og fantasi 

      López T., Maura Lorena.; Utvik, Karoline.; Martinsen, Irene. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven tar vi for oss problemstillingen: “Hvordan kan barnehagebarns kreative prosesser bli stimulert i lys av Malcolm Ross´ modell i formingsaktiviteten maling?” Kreativitet er et fenomen som blir nevnt ...
    • Barns Lek i skolen 

      Thuesen, Elisabeth Lunde (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns lekekompetanse i barnehagen 

      Nordahl, Victoria Nesheim (Bachelor thesis, 2023)
      Oppgaven omhandler lekekompetanse og er skrevet basert på problemstillingen: «Hvordan beskriver barnehagelærere sin medvirkning i barns utvikling av lekekompetanse?». For å belyse denne problemstillingen har jeg valgt ...
    • Barns sosiale kompetanse i rollelek og regellek 

      Helm, Veronica Aarnes; Bakken, Amalie Gysland (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns språk i frileken 

      Mørk, Lise Katrine (Bachelor thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet skal jeg ta for meg problemstillingen: «På hvilke måter kan barn lære språk gjennom frileken og hvordan kan voksne tilrettelegge en god språkutvikling på stor avdeling?». Språk og lek er noe ...