Blar i Department of Early Childhood Education på tittel
Viser treff 292-311 av 469
-
Litteraturen om den risikofylte leken
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Risikofylt lek er noe som finner sted i alle barnehager, men det er varierende i hvor stor grad denne type lek blir tilrettelagt eller godtatt. Her er det variasjon av hva som ses på som ok eller ikke. I rammeplanen ... -
Litterære samtaler om bærekraftig utvikling i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg sett på hvordan en kan bruke litterære samtaler med barn, for å fremme tema som bærekraftig utvikling. Hensikten er å danne en forståelse for hvordan denne metoden kan fremme barnehagebarns gryende ... -
Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? : En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere.
(PhD thesis UiS;180, Doctoral thesis, 2013-01-10)Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere Lærere setter generelt samarbeid med kollegaer veldig høyt, og mange lærere gir uttrykk for at de synes ... -
Mangfold i foreldregruppen - sett i lys av bærekraft
(Master thesis, 2022) -
Mangfold og inkludering gjennom fargeskrinet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Jeg har gjennom min tid på studiet undret meg over, samt lagt merke til at det legges ulik vekt på inkludering av mangfold. Jeg ønsket å finne ut av hvordan personalet i barnehagen fremstiller fargene i fargeskrinet med ... -
Markering av høytider i barnehagen - Spesifisert på markeringen av eid al-fitr.
(Bachelor thesis, 2022) -
Matematikk i hverdagen i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2024)Tema for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Gjennom min problemstilling: «Hvordan jobber de ansatte med matematikk i barnehagen?» Her ønsket jeg å se nærmere på voksenrollen og hvordan de ansatte velger å arbeide ... -
Matematiske begreper - viktige byggesteiner i barnas matematiske grunnmur
(Bachelor thesis, 2022) -
Mathematics and higher-order thinking in early childhood education and care (ECEC)
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article investigates the perspectives of Norwegian early childhood educators on mathematics and higher-order thinking. Thematic analysis of the connection between mathematics and children’s higher-order thinking skills ... -
Mathematics in kindergartens: learning or playing? A comparative study between Belgium and Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)This thesis contains a cross-cultural study in which early childhood education in Flanders (Belgium) and Norway was compared. The main aim of the thesis was to reveal the differences in focus for an activity on numeracy ... -
Måltidsfellesskap i barnehagen – Demokratiets vugge? : En studie av samtaler med ansatte på småbarnsavdelinger
(PhD thesis UiS;265, Doctoral thesis, 2015-10-02)Det empiriske materialet i denne avhandlingen er gruppeintervjuer med ansatte på fire småbarnsavdelinger om måltidet. Intensjonen er å få kunnskap om a) hvordan måltidsfellesskap konstrueres diskursivt i samtalene og b) ... -
Med hele meg! – Et dramapedagogisk arbeid med toddlere med fokus på kroppslighet
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven er et resultat av et praktisk dramapedagogisk arbeid jeg hadde på en småbarnsavdeling. Problemstillingen min var: Hvordan bidrar drama i praksis til at jeg blir tryggere på meg selv i arbeidet med toddlere ... -
Med rom for førsteklassingen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsket hverdagen i første klasse, med spesielt fokus på hvordan muligheter for lek og rom for muntlig deltakelse utformet seg. Jeg undersøkte særlig hvordan lærerne opplever at elever i første klasse ... -
Medarbeidernes læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på medarbeidernes læring knyttet til prosjektet «Den utviklingsstøttende barnehage», heretter kalt USB, og hvilken betydning USB har for medarbeidernes læring. USB kan beskrives ... -
Mediated learning strategies in families with children with disabilities: a literature review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The purpose of this literature review is to identify patterns and to discuss key perspectives from empirical studies published from 2000 until 2021 that explore mediated learning strategies in families with children with ... -
Medvirkning
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven baserer seg på problemstillingen: «hvordan ivaretar barnehagelæreren barns (1-2 år) mulighet for medvirkning?». For å få en beskrivelse av barnehagelærerens tanker om barns medvirkning har jeg brukt ... -
Medvirkning i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Meningsskaping gjennom dialog og refleksjon : personalveiledning i to barnehager
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Emnet for denne studien er personalveiledning i barnehagen med vekt på formell veiledning. Problemstillingen er: Hvordan praktiserer barnehagen personalveiledning, og hvordan kan kvaliteten i veiledningen styrkes? Temaet ... -
Mot mer inkluderende barnehage
(Bachelor thesis, 2023) -
Mothers' Perception about Mediated Learning Strategies Used in the Home Environment for Supporting the Transfer Ability in Children with Down Syndrome: An Exploratory Investigation.
(Peer reviewed; Journal article, 2022-05)Down syndrome (DS) is the most identified genetic form of disability. Individuals with DS have cognitive and linguistic impairments that vary from severe to mild, although they may show strengths in imitation, social ...