Mangfold og inkludering gjennom fargeskrinet i barnehagen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3051659Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Jeg har gjennom min tid på studiet undret meg over, samt lagt merke til at det legges ulik vekt på inkludering av mangfold. Jeg ønsket å finne ut av hvordan personalet i barnehagen fremstiller fargene i fargeskrinet med tanke på mangfold og inkludering. Det er et stort kulturelt mangfold i barnehager i dag, og derfor har jeg ønsket å forske mer på og se nærmere på hvordan de pedagogiske lederne arbeider med mangfold og inkludering i barnehagehverdagen. Jeg ønsket også å vite mer om pedagogenes holdninger og forhold til rasisme og om de tror det finnes rasisme i barnehagen. For å belyse min problemstilling har jeg gjennom kvalitativ forskning gjennomført intervjuer med 3 pedagogiske ledere. Jeg har også sett på ulike teorier om inkludering og mangfold i barnehagen. Jeg har oppklart begreper som mangfold og inkludering, og sett nærmere på begrepene fordommer og forforståelse knyttet opp til mitt tema. I tillegg har jeg sett på viktigheten av å arbeide med temaet og hvilke påvirkninger det kan ha på barnehagehverdagen. Jeg har stilt informantene spørsmål knyttet til de ulike begrepene jeg har valgt å rette fokuset mitt mot. I etterkant har jeg sammenlignet data jeg har mottatt. Der fant jeg funn som trekker frem ulikheter og likheter i hvordan de pedagogiske lederende arbeider med nettopp dette.