Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVigdis Eidsvåg
dc.contributor.authorChristiane Vatnedal
dc.date.accessioned2023-02-16T16:51:16Z
dc.date.available2023-02-16T16:51:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051659
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractJeg har gjennom min tid på studiet undret meg over, samt lagt merke til at det legges ulik vekt på inkludering av mangfold. Jeg ønsket å finne ut av hvordan personalet i barnehagen fremstiller fargene i fargeskrinet med tanke på mangfold og inkludering. Det er et stort kulturelt mangfold i barnehager i dag, og derfor har jeg ønsket å forske mer på og se nærmere på hvordan de pedagogiske lederne arbeider med mangfold og inkludering i barnehagehverdagen. Jeg ønsket også å vite mer om pedagogenes holdninger og forhold til rasisme og om de tror det finnes rasisme i barnehagen. For å belyse min problemstilling har jeg gjennom kvalitativ forskning gjennomført intervjuer med 3 pedagogiske ledere. Jeg har også sett på ulike teorier om inkludering og mangfold i barnehagen. Jeg har oppklart begreper som mangfold og inkludering, og sett nærmere på begrepene fordommer og forforståelse knyttet opp til mitt tema. I tillegg har jeg sett på viktigheten av å arbeide med temaet og hvilke påvirkninger det kan ha på barnehagehverdagen. Jeg har stilt informantene spørsmål knyttet til de ulike begrepene jeg har valgt å rette fokuset mitt mot. I etterkant har jeg sammenlignet data jeg har mottatt. Der fant jeg funn som trekker frem ulikheter og likheter i hvordan de pedagogiske lederende arbeider med nettopp dette.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMangfold og inkludering gjennom fargeskrinet i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel