Sammendrag
Tema for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Gjennom min problemstilling: «Hvordan jobber de ansatte med matematikk i barnehagen?» Her ønsket jeg å se nærmere på voksenrollen og hvordan de ansatte velger å arbeide med matematikk i hverdagen i barnehagen. Jeg ønsker å belyse Vygotskijs syn på lek samtidig som jeg belyser Bruner sin teori og begrepet «støttende stillas». Hva trenger barnehagelærer å ha i bunn for å jobbe med matematikk i barnehagen og hvordan en kan tilrettelegge for at alle barna kan få en forståelse for matematikk? Om det er forskjell mellom jenter og gutter i barnehagen, ønsker jeg å se nærmere på i min oppgave. Begge respondentene trakk frem voksenrollen og betydningen av den. Mine funn i denne oppgaven er basert på datainnhenting fra kvalitativt intervju. Bakgrunnen for denne oppgaven var å se nærmere på hva barnehagelærers mening om matematikk er samtidig som jeg ønsket å finne ut av ulike måter de jobber med matematikk på i barnehagen.