Blar i Department of Early Childhood Education på tittel
Viser treff 433-452 av 453
-
«Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.»
(Bachelor thesis, 2024)Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ... -
Vikarer i barnehagen-superhelter uten legitimitet. En kvalitativ studie av fire barnehagevikarer sitt syn på deltakelsen sin i barnehagens arbeid.
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg satt søkelys på deltakelsen til ufaglærte vikarer i barnehagen. Formålet var å synliggjøre vikarene som arbeidsgruppe, siden behovet for dem er større enn noen gang. Intensjonen var også å utvikle ... -
Viktighet av kompetent pedagog i profesjonell yrkesutøvelse rundt formingsfaget i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2022)Formingsfaget har ulik vekting og søkelys i ulike barnehager. Innholdet i formingsfaget kan ha forskjellig betydning og innhold for ulike mennesker. Basert på tidligere erfaringer og kunnskaper, så vil den profesjonelle ... -
Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)Forskning (Emilson & Johanson, 2017) viser at barns medvirkning i barnehagen ofte har et fokus på enkelt barns medvirkning, mer enn mot medvirkning som et spørsmål for fellesskapet. Formålet med denne avhandlingen er å få ... -
Voksenrollen i arbeid med minoritetsbarn i lek
(Bachelor thesis, 2024)Norge er nå et flerkulturelt samfunn med 870 000 innvandrere i inngangen av 2023 (ssb.no). Barnehagene i Norge er mer og mer flerkulturelle for hvert år som går og det er helt supert! Det som er viktig i en flerkulturell ... -
Voksenrollen i barns kroppslige lek på uteområdet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Vi har skrevet en Bacheloroppgave med problemstillingen: «Hva kan man som barnehagelærer gjøre for at uteområdet i barnehagen blir tilpasset barns kroppslige lek?» I dette prosjektet har vi intervjuet to barnehagelærerpedagoger ... -
Voksenrollen i dramapedagogisk arbeid for de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Voksenrollen og lek
(Bachelor thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å prøve å bli mer kjent med teori og hva den sier om voksendeltakelse i barns lek. Det er et tema som interesser meg spesielt når jeg jobber i barnehage selv. Lek er et omfattende begrept, ... -
Voksnes deltakelse i barns lek
(Bachelor thesis, 2022) -
Voksnes tilrettelegging for kroppslig lek inne på småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2022) -
“We are peasants”: Exploring place, identity and the political role of educators with the Zapatistas of Mexico and Norwegian early childhood educators.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores the significance of peasant culture for sustainability education, the political engagement of the educator with sustainability and the understanding of herself as a political agent of change. Paolo ... -
“We Need Sound Too!” Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories Together
(Peer reviewed; Journal article, 2020-10)In most contemporary societies there is broad access to a range of digital technologies. However, in the current debate concerning digital technology in early childhood education and care institutions (ECEC), digital ... -
What did Remigration Mean for the Numerical Growth for the Free Church Movement in Norway in the Early Twentieth Century?
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
‘When the eye begins to see and the ear begins to hear’: Teaching infant observation at university level
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05)This paper presents the author’s work in introducing a modified version of infant observation as a requirement of a university course in Early Childhood Education, a qualification course for Nursery Teachers in a Norwegian ... -
‘World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen ser på naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling som den avspeiles på World Environmental Education Congress (WEEC), en ledende internasjonal miljøkonferanse siden 2003. I et historisk perspektiv, ... -
Å gi de stille barna en stemme
(Bachelor thesis, 2024)I bacheloroppgaven vår har vi valgt å skrive rundt problemstillingen "Hvordan inkluderer barnehagepersonalet de stille barna til å medvirke i barnehagehverdagen?”. Vi har gjennom denne oppgaven undersøkt hva som blant annet ... -
Å høre til der du bor : om foreldres opplevelse av tilhørighet gjennom barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen belyser hvordan minoritetsforeldre kan danne tilhørighet til lokalsamfunnet gjennom barnehagen. Minoritet brukes i denne sammenheng om foreldre med migrantbakgrunn. Med lokalsamfunn menes formelle og ... -
Å spille hverandre gode: Om betydningen av en kroppslig musikalsk praksis
(Master thesis, 2022)Sammendrag Et spørsmål som aktualiseres av endringer i barnehageloven i januar 2021, er om alle barn er inkludert som en del av fellesskapet i lek og aktiviteter. Fellesskap handler om menneskelig samspill, som i barnehagen ... -
Å utforske leire. Mikrooppgagingar og små barn si opplevingsverd,
(Master thesis, 2022)Denne teksten retter søkjelyset mot barn sine små oppdagingar i kvardagen. Dei som fort kan verta litt usynlege nettopp fordi dei er så mikroskopiske og kanskje utifrå eit vaksensyn, litt banale. Desse mikrooppdagingane ... -
Å være sammen om det som oppstår i øyeblikket. Om estetiske opplevelser i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven har vi sett nærmere på estetiske opplevelser for de minste barna i barnehagen. Gjennom kvalitativ forskning har vi observert tre forskjellige formingsaktiviteter i en barnehage. Vi har forsket på denne ...