Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 42-61 of 1269
-
Arbeidet med å bruke samtaletrekk for å utvikle en klasseromskultur for matematiske helklassediskusjoner.
(Master thesis, 2022)Matematiske helklassediskusjoner er et område i matematikkundervisningen som det legges mer og mer vekt på. Mye av den tidligere forskningen på dette området viser til hvordan en som lærer kan orkestrere og legge til rette ... -
Arriving at a question: Retrospections on post-qualitative slow research with children
(Peer reviewed; Journal article, 2023-06)This article presents retrospections on selected methodological explications of a slow research process with child citizens living in the urban, Sør-Trondelag region of Norway. The process was akin to what Gallacher and ... -
Aspirations in the context of irregular migration: The migratory trajectories of Syrian asylum seekers arriving in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)While many public figures and civil society members perceive irregular migration as the source of various problems that modern societies encounter nowadays, this paper argues that this form of migration is rather the output ... -
Assistentens plass i en lærende skole
(Master thesis, 2023)Tematikken i denne masteroppgaven har vært assistenters plass i en lærende skole. Formålet har vært å undersøke hvordan assistenter opplever sin rolle i skolen og deres erfaringer fra samarbeid og kommunikasjon med skolens ... -
The association between physical fitness and mental health in Norwegian adolescents
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05)Background Studies indicate that health-related components of physical fitness are associated with mental health outcomes. However, research is scarce concerning this relationship in young adolescents in general and ... -
Associations between changes in physical fitness and psychological difficulties status among Norwegian adolescents
(Peer reviewed; Journal article, 2021-06)Objectives To investigate the associations for one-year changes in cardiorespiratory fitness, muscular strength and body mass index, with psychological difficulties status in adolescents. Methods Norwegian 14-15-year-olds ... -
Assosiasjoner mellom Deltakelse i Brasiliansk Jiu-Jitsu og Psykisk Helse blant Personer med Posttraumatisk Stresslidelse (PTSD): En Litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2023)Brasiliansk jiu-jitsu (BJJ) er en voksende kampsport, som følge av suksess for utøvere i møte med andre kampsporter i Ultimate Fighting Championship. Sporten er tillagt sosial og spirituell mening, utover det fysiske, og ... -
Audiovisuell oversettelse: en komparativ tekstanalyse av engelsk tale og norsk teksting i The Big Bang Theory
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Audiovisuell oversettelse er knyttet til teksting av TV-programmer, filmer og serier. Målet med prosjektet er å utforske hvilke utfordringer som ligger i overføringen fra tale til skrift og fra engelsk til norsk. Det er ... -
«Å gå på jakt i nynorsken» - Ein kvalitativ studie kring danningspotensialet i nynorskopplæringa
(Master thesis, 2023)Denne studien er ein kvalitativ intervjustudie, der observasjon er brukt som komplementerande forskingsmetode. Den tar føre seg det komplekse omgrepet danning i eit språkdidaktisk perspektiv, nærare bestemt nynorskopplæringa. ... -
«Å lete etter gull hos elever» – Læreres opplevelser rundt implementeringsarbeidet i Folkehelse og Livsmestring
(Master thesis, 2023)På grunn av den nye læreplanen, Fagfornyelsen 2020, kunne det være interessant å se på hvordan deler av læreplanen ble implementert i skolehverdagen. Denne studien har derfor tatt for seg problemstillingen «Hvordan ... -
Bacheloroppgave
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunn: Prevalensen av spiseforstyrrelser er stigende (Taquet et al., 2021). Tidligere studier har funnet at de samme årsakene som fører til spiseforstyrrelser og er tydelige blant nykommere som melder seg ... -
Back on track: Approaches to managing highly disruptive school classes
(Journal article; Peer reviewed, 2017-10)Teaching and learning are at stake when classrooms become highly disruptive and pupils ignore the teacher’s instructions and leadership. Re-establishing teacher authority in a highly disruptive school class is an understudied ... -
Ballspillaktiviteter i ungdomsskolens kroppsøving: En taktisk- eller teknisk tilnærming? – En kvalitativ studie med fire lærere og fire elever.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Bakgrunn: Ballspill er det aktivitetsområde som okkuperer størst plass i kroppsøvingsundervisningen, samtidig er det også ballspillaktiviteter flest elever mistrives med i faget. Det kan tenkes at lærernes gjennomførte ... -
Bare velg mer, uten å velge bort noe! : en studie av skriftspråkstimulering hos tospråklige hørselshemmede barn i alderen 2- 6 år
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
«Barn i barnevernsinstitusjoner sitt møte med felleskapet i skolen, skjult bak en «maske» - i rollen som elev og barnevernsbarn»
(Master thesis, 2022)Sammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan ansatte i bolig, kontaktlærere og PPT beskrive situasjonen til barn som bor i barnevernsinstitusjon, med tanke på deltakelse i skolen. Barnet sin situasjon ... -
Barn i familier med vedvarende lav inntekt; skolens rolle?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Formålet med dette masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om skolens forståelse av og møte med barnefattigdom. Jeg har gjennom prosjektet forsøkt å svare på problemstillingen: Hva er skolens rolle i møte med barn som ... -
Barn med autisme i skolen - en kvalitativ studie av lærer-elevrelasjonens betydning for psykisk helse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11)Forskning har vist at mennesker med autismespekterforstyrrelser ofte også har tilleggsvansker som angst og depresjon. Frem til nå har det vært et fokus på faktorer hos personen som kan fungere som beskyttelses- eller ... -
Barn med autismespekterforstyrrelse som viser skolevegringsatferd. Foreldres opplevelse av samarbeid med skolen og støtteapparatet.
(Master thesis, 2022)Gjennom kvalitative semistrukturerte forskingsintervju med seks foreldre/foreldrepar, har målet med dette prosjektet vært å få økt innsikt i, og forståelse for, hvordan foreldre som har barn med autismespekterforstyrrelse ... -
Barn med nevroutviklingsforstyrrelser og sosial deltakelse i lek - Fagpersoners refleksjoner omkring pedagogiske praksiser, muligheter og begrensninger i den norske barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne masteroppgaven fokuserer på barn med autismespekterforstyrrelser (ASF) og Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), diagnoser som begge går under fellesbetegnelsen nevroutviklingsforstyrrelser (NUF). Barn med ... -
Barn som har vært vitne til eller opplevd familievold. Hva vet lærerne om konsekvensene av dette, og hvilke tiltak de kan sette inn for å hjelpe disse barna?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne studien handler om lærere i «normalskolen», og hvilken kompetanse de sitter på i forhold til familievoldstematikken. Det legges frem i en undersøkelse gjort av Stefansen og Mossige (2007) at 8 % av norsk ungdom under ...