Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 884-903 av 1345
-
Men hva kan PPT bidra med da? En sånn språktest eller?: Tiltaksutvikling og kompetanseheving gjennom samarbeid om elevsaker i ressursteam
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt tverrfaglig samarbeid i Skolenes ressursteam i Stavanger kommune. Dette samarbeidet skal gi skolene økt tilgang til støtte fra hjelpetjenestene og bidra til pedagogisk kvalitet og kompetanse i ... -
Menneskerettighetsundervisning - en innfallsvinkel til empowerment i Peru: En kvalitativ undersøkelse av peruanske læreres forståelse av opplæring "om, for og gjennom" rettigheter.
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å gi kunnskap om hvordan menneskerettighetsundervisning kan bidra til empowerment i en sosialt og økonomisk marginalisert befolkning i Peru. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er ... -
Menneskerettighetsundervisning sett gjennom tre ulike organisasjoner
(Master thesis, 2023)Menneskerettighetsundervisning er en sentral del av skolens ansvar. Det gjenspeiles i formålsparagrafen, overordnet del av nye læreplanverket og kompetansemål i samfunnsfag. Den norske skolen har de siste årene vært preget ... -
Mental toughness in elite and sub-elite female soccer players
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Mental toughness (MT) is seen as an important psychological factor in the athletic success of elite athletes. Research on the subject has usually concerned male athletes. Our purpose was to investigate whether there are ... -
Mentale forberedelser hos eliteutøvere i skicross og alpint: Et kvalitativt studium av visualisering og selvmonolog
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne masteravhandlingen var å se på hvordan eliteutøvere i alpint og skicross, forberedte seg mentalt på konkurransedagen. Hensikten med dette studiet var å undersøke på hvilken måte eliteutøverne gjør bruk ... -
Mentoring Novice Teachers in a Norwegian Context of Inclusive Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)There is global agreement that schools should be inclusive, however both experienced and inexperienced teachers find this challenging. In this study we explore how experienced teachers working as local mentors for newly ... -
A methodological approach to the development of prospective teachers’ interpretative knowledge
(Chapter, 2022)In this paper, we propose a methodological approach-the SCS cycle-suitable to develop prospective teachers Interpretative Knowledge (IK). In particular, this study focus on a group of 19 prospective secondary teachers ... -
Migrant pupils and equal opportunities? how does norwegian teacher education qualify to teaching in multicultural schools?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)If the prognosis of the future demographic situation in Norway is right, the percentage of immigrants will more than double the next 50 years, and become somewhere between 21 and 31 %. Today migrant pupils seem to be ... -
Migration and the Historical Population Register of Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2018)The Historical Population Register (hpr) of Norway gives rise to new research opportunities on a large array of topics spanning medicine, social sciences and humanities. This introductory article outlines the contents of ... -
Migration decision-making: Narratives of Polish and Swedish nurses in Norway
(Master thesis, 2017-07)My research project uses narrative accounts to investigate the link between social structures and Polish and Swedish nurses’ decisions to work in Norway. I aim to answer the following questions: * What are the most ... -
Migration Motivations of Female Polish University Graduates in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-07-28)Polish migration to Western Europe is often perceived as economically motivated labor migration. Scientific accounts of Polish migration to Norway have contributed to this understanding by employing economic models of ... -
Miljøets rolle i Norsk talentutvikling.
(Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven redegjør jeg for utviklingsmiljøer i norsk toppfotball. Gjennom en holistisk økologisk tilnærming til talentutvikling, tar oppgaven for seg de elementære faktorene som spiller inn i et suksessfullt ... -
«Min grav den er som natten mørk» : om det uhyggelige og traumatiske i Maurits C. Hansens «Novellen» (1827)
(Journal article; Peer reviewed, 2013)«My grave it is as dark as the night» – the uncanny and the traumatic in Maurits C. Hansen’s short story «Novellen» (1827). This article is a reading of Maurits C. Hansen’s short story «Novellen» with emphasis on how ... -
Minoritetsspråklige barns overgang fra barnehagen til skolen - en god skolestart
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Denne oppgaven beskriver minoritetsspråklige barns overgang fra barnehagen til skolen. Studiens problemstilling er: Er det samsvar mellom policy og praksis i mitt utvalg, når det gjelder å trygge overgangen til skolen for ... -
Minoritetsspråklige elever på 8.trinn, og språklige hindringer i møte med vinkelbegrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven viser en studie der målet var å se mer på hvordan språklige hindringer kan påvirke minoritetsspråklige elevers forståelse i matematikk. Ved å ta utgangspunkt i relevant teori har jeg gjennomført en ... -
Minoritetsspråklige elever: En kvalitativ studie om utfordringer i møte med den andre leseopplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Denne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om minoritetsspråklige elever og utfordringer lærere ser i møte med den andre leseopplæringen. Frem til minoritetsspråklige elever har tilstrekkelig kompetanse i norsk, har de ... -
(Mis)Management of Syrian Refugees in Lebanon: Legal Informality and The Case Study of Jnah
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-08)This thesis explores the management of Syrian refugees in Lebanon through the main lens of informality. The thesis is divided into two parts: 1. A policy analysis of the legal informality of Syrian refugees in Lebanon 2. ... -
The Mission of Early Childhood Education in the Anthropocene
(Peer reviewed; Journal article, 2020)During the last century, the human way of life has begun to transgress many of the Earth’s biophysical boundaries in an alarming way. The consequences of this are more dramatic and long lasting than ever before. Many ... -
Mistrivsel i kroppsøving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag Bakgrunn Kroppsøvingsfaget oppleves svært forskjellig i skolen, og enkelte elever vegrer seg eller direkte mistrives i faget. Kroppsøvingsfaget kan gi opplevelser og erfaringer som fører til livslang bevegelsesglede, ... -
Mistrivsel i kroppsøving. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av kroppsøvingsfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-07)Hensikt: Studiens hensikt er å belyse hvorfor elever på ungdomstrinnet mistrives i kroppsøvingsfaget. Elevenes stemme blir vektlagt gjennom deres erfarte læreplan. Problemstillinger: To problemstillinger skal belyse ...