Blar i Vitenskapelige publikasjoner (HF-IGIS) på forfatter "Ohna, Stein Erik"
-
Inkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik (Chapter, 2022)Dette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva skoleledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger ... -
Inkludering i en mangfoldig skole : fra teori til praksis
Tveitnes, Marianne Sandvik (Chapter, 2022)Norsk skolepolitikk gjør at Norge på mange måter kan regnes som et foregangsland i arbeidet med å utvikle en inkluderende skole der læring står i fokus. Like fullt synes det å være et gap mellom skolepolitikkens teoretiske ... -
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Denne boka springer ut av overbevisningen om at elevmangfold er både en realitet, en ressurs og en utfordring. Elevmangfoldet i norsk skole gjør seg gjeldende i alle fag, på tvers av fag og i skolehverdagen. De som arbeider ... -
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse
Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Artikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. ... -
Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school
KC, Bhupendra Kumar; Ohna, Stein Erik (Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this study is to investigate how preservice teachers reflect on diversity and on teaching pupils from diverse backgrounds. Following a qualitative research design, the empirical data were constructed through ... -
Researching classroom processes of inclusion and exclusion
Ohna, Stein Erik (Journal article; Peer reviewed, 2005-04)The aim of this paper is to discuss processes of inclusion and exclusion in compulsory classrooms where both Norwegian and Norwegian Sign Language (NSL) are used. The Norwegian Education Act 1998, section 2–6, gives deaf ... -
Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen : gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser?
Bruin, Marieke Gerdien (Chapter, 2022)Kapitlet skrives inn i rammen av en norsk utdanningspolitikk som er opptatt av både skole-hjem-samarbeid og foreldres rolle i barns opplæring. Teksten fremhever betydningen av foreldres involvering i barns skolegang, noe ...