Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på forfatter "Thortveit, Jorunn"
-
Inkludering av barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen
Abrahamsen, Ingunn (Master thesis, 2023)Inkludering er et nyere begrep som diskuteres, og flere barnehager og skoler arbeider for å implementere en inkluderende praksis. Med økt kulturelt mangfold i barnehagen, og med flere og flere innvandrere i Norge, er det ... -
Læreres profesjonskunnskap i spesialavdeling med autister – en studie av hvordan profesjonskunnskap kan forstås og videreutvikles.
Endresen, Elisabet Bjerkeset (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Elever med autisme er i dag representert som én prosent av alle elever i norsk skole. Likevel tyder forskning på at mange lærere ikke kjenner seg forberedt til å undervise elever med autisme, og at mange elever får ... -
Læringsteknologi og profesjonsutvikling. Et lærerperspektiv på utviklingsmuligheter med fokus på skolens vurderingspraksis
Andreassen, Wenche (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-28)Studien undersøker læreres muligheter for utvikling av kompetanse i profesjonsfellesskapet for å kunne integrere digitale verktøy i opplæringen. Undersøkelsen er kvalitativ med et lærerperspektiv på problemstillingen og ... -
Rom, material og makt - vilkår for barns deltakelse
Digernes, Gørill (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Sammendrag Temaet for denne oppgaven er barnehagerommet og hvordan rom, material og makt skaper vilkår for barns deltakelse. Jeg ønsket å belyse problemstillingen: «Hvordan skaper barnehagerommet vilkår for barns ... -
Tidlig innsats: Betydning for lærere og skoleledere på 1. til 4. trinn.
Nagel, Yasmin Desirée (Master thesis, 2021)Målet med denne masteroppgaven var å få en bedre forståelse av hva tidlig innsats betydde for lærere og skoleledere på 1. til 4.trinn. Det empiriske datamaterialet ble samlet inn gjennom kvalitative forskningsmetoder ved ... -
Å undervise alle og samtidig den ene. Om Lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor fellesskapets rammer
Sælevik, Merete Sagen (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Det er en forventning om at skolen både skal legge til rette for individuelle behov, og samtidig undervise klassen i helhet. Denne balansegangen mellom individuelle behov og kollektive hensyn er en del av kompleksiteten i ...