Psykisk helse i skolen : hvilken ressurs kan læreren være for risikoutsatte elever
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185543Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Økt forekomst av psykososiale vansker i skolen utgjør en stor ufordring for skolen og lærerne. Hvorvidt læreren kan være en ressurs for elever som er spesielt risikoutsatte har blitt undersøkt gjennom en intervjuundersøkelse. Formålet har vært å få frem sider ved lærerressursen det er verdt å reflektere over, når en skal legge til rette for videre forebyggende psykisk helsearbeid i skolen. Studiens funn viser at risikoutsatte elever representerer en spesiell utfordring lærerne hevder de ikke har forutsetning eller kompetanse i å løse alene. Undersøkelsen viser riktignok at lærerne har mer kompetanse på området psykisk helse enn de selv er klar over. De mangler derimot en teoretisk støtte for å kunne fange opp barn i risikosonen. På tross av dette mener lærerne likevel de kan være en betydelig ressurs i forhold til å forebygge psykiske vansker hos risikoutsatte elever, dersom rammene blir lagt til rette for dette.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education