Fysisk aktivitet som et verktøy for å styrke relasjoner og prestasjoner hos elever med atferdsvansker : en kvalitativ studie blant lærere
Master thesis
View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1136]
Abstract
Bakgrunn
Atferdsvansker er et stadig problem i dagens skole. Derfor må man finne gode tiltak for
hvordan man arbeider sammen med elever med atferdsvansker. I noen tilfeller skyldes
atferdsvanskene tilknyttingsforstyrrelser. Der dette er tilfellet vil det være problemer med å
bygge stabile og gode relasjoner til andre voksne. Problemer med å knytte seg til voksne vil
kunne gå ut over elevenes prestasjoner på skolen. I den sammenheng er det i denne oppgaven
blitt sett på hvordan man kan bruke fysisk aktivitet i arbeidet med elever med atferdsvansker.
Internasjonal teori og forskning viser at fysisk aktivitet virker positivt på elever med
atferdsvansker. I Norge finnes det derimot lite forskning som sier noe om denne tematikken
Formålet med denne oppgaven er å se på ulike faktorer som er virksomme elementer i
arbeidet med å styrke relasjoner og prestasjoner hos barn og unge med atferdsvansker.
Bakgrunnen for å finne disse faktorene er et ønske om å se på hvordan man kan bruke fysisk
aktivitet sammen med elever med atferdsvansker, og hvilke positive effekter fysisk aktivitet
har på barn og unge med atferdsproblemer. En annen årsak til at jeg ønsker å finne virksomme
faktorer er for å få større forståelse for prosesser som oppstår ved fysisk aktivitet. Det å se på
disse prosessene kan ha praktisk nytteverdi ved at bevisstheten omkring disse prosessene
øker.
Problemstilling
Hvilke faktorer ved fysisk aktivitet er virksomme elementer i arbeid for å styrke relasjoner og
læring hos atferdsvanskelige elever?
Metode
Denne oppgaven er en kvalitativ oppgave, der intervju er brukt som metode for innsamling av
data. Oppgaven er en casestudie der jeg har sett på en institusjon som arbeider mye med
fysisk aktivitet sammen med elever med atferdvansker. Jeg har intervjuet fire lærere ved den
aktuelle institusjonen. Intervjuene ble transkribert, og jeg fant da ulike tema som gikk igjen
hos informantene. Utsagnene ble deretter samlet etter disse temaene for å systematisere
datamaterialet og for å få en bedre oversikt over hva utsagnene sa noe om.Resultater
Ved analyse av datamaterialet kom jeg frem til fem hovedområder som alle informantene
nevner som vesentlige i arbeidet med fysisk aktivitet for elever med atferdsvansker. Det er:
- Mestring og økt læring
- Økt kontakt og tillit
- Å ha det kjekt sammen
- Konsentrasjon og mindre aggresjon
- Trening av sosial kompetanse
Gjennom informantenes svar kommer mestring frem som en viktig årsak til vektleggingen av
fysisk aktivitet. Elevene har opplevd lite mestring tidligere, og gjennom fysisk aktivitet kan de
oppnå mestringsfølelse. Gjennom fysisk aktivitet kan man få se nye sider av hverandre. Det å
få se nye sider av en person kan være positivt i arbeidet mot å styrke kontakt og tillit mellom
lærer og elev. Informantene synes det er lettere å øke kontakten til elevene gjennom
aktiviteter enn inne i et klasserom. De arbeider mot å bedre relasjonene til elevene gjennom
fysisk aktivitet. Klarer de å styrke relasjonene, vil man ta dette inn i klasserommet. Det å ha
det kjekt sammen, både barn og voksne, blir trukket frem som viktig grunnlag for
vektleggingen av fysisk aktivitet. Gjennom fysisk aktivitet utfører barn og voksne kjekke
aktiviteter sammen. De utfører kjekke aktiviteter sammen utenfor klasserommet.
Informantene mener også at fysisk aktivitet virker positivt på elevenes konsentrasjon og at
det kan føre til mindre aggresjon hos elevene. Fysisk aktivitet er i tillegg en god arena for
trening av sosial kompetanse. Man får der trent direkte på ulike sosiale ferdigheter gjennom
naturlige settinger. Informantene synes også å se at fysisk aktivitet har positiv effekt på
elevenes konsentrasjon og at det kan begrense deres aggresjon.
Disse ulike faktorene er virksomme elementer i arbeidet med fysisk aktivitet blant elever med
atferdsvansker. Faktorene vil være virksomme elementer i arbeidet med å styrke relasjoner og
prestasjoner hos elever med atferdsvansker. Ut i fra det informantene forteller ser det ut til at
de fem områdene går til dels over i hverandre og kan ses på både som mål og middel. Bedre
relasjoner kan være et mål i seg selv, men også et middel for å oppnå bedre læring.
Description
Master's thesis in Special education