Sosial kompetanse i rammeplanen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185691Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan personalet i en barnehage anvender Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (heretter Rammeplanen) som ble innført av Kunnskapsdepartementer i 2006, og hvordan de implementerer sosial kompetanse. Alle barnehager i Norge skal følge Rammeplanen som en overordnet plan og dermed er det grunnlag for å tro at denne studien kan være relevant for andre barnehager. Måtene personalet jobber med sosial kompetanse vil være sentralt for denne studien og problemstillingen er følgende:
Hvordan omsetter barnehagen innholdet om sosial kompetanse i Rammeplanen til praktisk handling?
Det teoretiske utgangspunktet er å definere sosial kompetanse og sosiale ferdigheter, innhold i Rammeplanen samt å presentere ulike måter barnehager kan organisere arbeidet med sosial kompetanse. Faglitteratur som er anvendt er variert, og viser både til forskning i Norge og internasjonalt. Studien benytter en kvalitativ forskningstilnærming, da denne metoden er best egnet til å gå i dybden av det som skal forskes på (Thagaard, 2009) og innhenting av data blir utført ved å bruke av et kvalitativt forskningsintervju (Kvale & Brinkmann, 2009). Utvalget består av styrer, to pedagoger og to assistenter i en barnehage.
Inndelingen i resultat og drøfting er basert på tre tematiske kategorier: Sosial kompetanse og sosiale ferdigheter, Personalets kompetanse og Implementering av planer. Dette er gjort i henhold til problemstilling der kategoriene er sentrale. Det viser seg at informantene i stor grad bygger sin forståelse på erfaringskunnskap og det ser ut til de mangler en klar teoretisk plattform i arbeidet med sosial kompetanse og sosiale ferdigheter. Avslutningsvis i masteroppgaven blir det presentert en oppsummering av funn i forbindelse med problemstilling, deretter noen metodiske forbehold og implikasjoner for praksis og til slutt forslag til videre forskning.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education