Hva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185757Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1084]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven var å undersøke og beskrive sammenhengen mellom kontekstuelle betingelser i skolen og elevenes motivasjon, og mestringsopplevelser. Studien tar utgangspunkt i seks informanter fra 4. til 6. klasse med lese- og skrivevansker, og er et kvalitativ embedded case studie.
I oppgaven retter jeg søkelyset på elevenes motivasjon og sentrale faktorer som kan få innflytelse på, som hemmer eller fremmer, elevenes opplevelse av mestring. For å finne svar på oppgavens hovedspørsmål, ”Hva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring?”, valgte jeg å intervjue seks elever med lese- og skrivevansker. Ved å lytte til, og ta utgangspunkt i elevenes stemme, ønsket jeg å beskrive hvilke forskjeller det var hos de elevene med høy – versus lav motivasjon. For å finne svar på oppgavens hovedspørsmål utarbeidet jeg en intervjuguide med utgangspunktet i teori om lesing, motivasjon, selvoppfatning, mestring og attribusjon.
Elevenes motivasjon for skolen og ulike oppgaver, ses i sammenheng med sentrale forhold i klasseromskonteksten og elevenes mestringserfaringer. I undersøkelsen kom det fram funn som viste at det var store forskjeller i informantenes læringsmiljø. Eleven Morten utpeker seg spesielt blant enhetene i caset, og blir et omdreiningspunkt i oppgaven, da han hadde flere faktorer i sitt læringsmiljø som styrker og fremmer elevenes motivasjon.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education