Sorg i skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185765Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Sammendrag
Denne studien belyser læreres kompetanse i forhold til arbeid med elever i sorg som følge av å ha mistet en av sine nære, og tilrettelegging for disse elevene i den Norske barneskole. Det er benyttet et kvalitativt, fenomenologisk forskningsdesign, og videre tatt i bruk semistrukturert intervju som forskningsmetode. Ut fra resultatene kan det antas at lærere i barneskolen har varierende kompetanse i forhold til arbeid med elever i sorg. Flere viser til at egne livserfaringer i forhold til sorg kan bidra til økt forståelse, samtidig som det kommer frem gode refleksjoner og tanker som bekreftes av teori og tidligere forskning. Det viser seg likevel at de aller fleste ønsker mer faglig dybde på området. Når det gjelder tilrettelegging, kommer det også frem at lærerne er reflekterte og ønsker at eleven i sorg skal bli lagt til rette for på en best mulig måte når den kommer tilbake på skolen etter tapet. Lærerne viser til gode tiltak både når det gjelder faglig og sosial tilrettelegging. Oppfattelsen av hvor lenge tilrettingen bør foregå, er blant lærerne noe varierende. Det kommer også frem at flere mener de har manglende faglig kompetanse på metoder og aktiviteter som kan ha terapeutisk effekt for disse elevene. Resultatene viser viktigheten av kompetanseheving og bevisstgjøring om barn i sorg blant lærere, samt behovet for videre forskning for å utvikle gode strategier i forhold til ivaretakelse av disse elevene i skolen.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education