”Tan jeg væe me å lete?” En studie om lekemestring hos barn med språkvansker
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185816Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med studien var å se nærmere på hvordan førskolebarn med språkvansker mestret lek, og hvilke konsekvenser dårlig lekemestring kan føre til hos disse barna. Studien ble gjennomført via observasjon av barns lek, ved bruk av TRAS og ALLE MED skjema, og via formelle samtaler/intervju med de pedagogiske lederne til barna. I alt var det med fem førskolebarn i studien, som alle var oppmeldte for språkvansker til PPT. Funn fra studien indikerer at desto større språkvansker barn har, desto større vansker vil de ha i forhold til lek. Vanskene barna opplevde i leken, så ut til å gå påvirke deres trivsel, etablering av vennskap, og utvikling av sosiale ferdigheter i negativ retning.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education