Læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk
Master thesis
View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
Abstract
Jeg har valgt å kalle denne oppgaven for «Læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk». Jeg har forsøkt å finne ut hvordan lærere og elever vurderer leksebruken i skolen, og om de opplever nytteverdi i form av læring ved å jobbe med matematikk også hjemme. Forskningsspørsmålet mitt har vært:
Hvilke oppfatninger har lærere og elever når det gjelder læringsutbytte ved bruk av hjemmearbeid i matematikk?
Jeg har hatt fokus på bruk av lekser i matematikk til elever på ungdomstrinnet og jeg har gjennomført en kvalitativ og en kvantitativ studie for å finne svar på forskningsspørsmålet mitt. Resultatene i denne oppgaven er basert på funn fra spørreskjema, observasjon av fire matematikktimer, seks elevintervju og et lærerintervju.
Bruk av lekser har vært debattert den siste tiden. Denne oppgaven prøver å gi et svar på om elever lærer noe av å jobbe med matematikkoppgaver også hjemme.
I teoridelen har jeg med teori knyttet til hva som menes med lekser, hvordan man kan bruke lekser i skolen, elevenes motivasjon for å gjøre lekser samt læringsutbytte knyttet til bruk av lekser. Jeg har også valgt å gå litt inn i leksedebatten som har vært i Norge den siste tiden og tatt for meg noen av argumentene som finnes både for og i mot bruk av lekser i den norske grunnskolen. Videre har jeg med teori om oppfatninger knyttet til læring og undervisning; både læreres oppfatninger og elevers oppfatninger.
Analysen er delt inn i fem hovedtema som passet godt i forhold til de dataene jeg innhentet. I analysen har jeg både kvalitative og kvantitative data samlet. Funnene blir presentert og analysert tematisk og knyttet opp til teorien jeg har tatt med i teoridelen av oppgaven.
Funnene mine viser at det er viktig å ha klart for seg hva man ønsker å oppnå gjennom å gi elevene lekser i matematikk; ønsker man et faglig utbytte eller ønsker man å trene elevene i å ta ansvar for egen læring? Elevene og læreren opplever læring gjennom å bruke hjemmearbeid i matematikk dersom noen forutsetninger er oppfylt; kontroll og gjennomgang av leksene er viktig og elever som har foresatte som kan hjelpe til med leksene lærer mer enn de som ikke har mulighet for å få hjelp hjemme. Dette samsvarer godt med tidligere forskning som er gjort på området.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics