Blar i Vitenskapelige publikasjoner (HF-LS) på tittel
Viser treff 54-73 av 125
-
Key Question for Literacy Co-Teachers: What oppertunities do we have together?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Co-teaching offers a unique opportunity space for literacy instruction; however, this opportunity is rarely optimized and the result on students' literacy growth is often unimpressive. We propose that co-teaching is only ... -
Koherens og sjanger på skjerm
(Journal article, 2008)Lesing er en aktivitet – og en kultur – i endring. Mens den trykte teksten i lang tid har vært nærmest enerådende som lesemedium, leser nå de fleste av oss i løpet av en dag minst like mye, og ofte mer, på skjerm enn på ... -
Kritisk lesing og dybdelesing i skolens litteraturarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Kritisk literacy i litteraturundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen diskuterer vi litteraturundervisning som mulighetsrom for kritisk literacy med utgangspunkt i noen prinsipper i Paolo Freires tenkning, som i høy grad harmonerer med utviklingen av norske læreplaner på ... -
Learning Handwriting: Factors Affecting Pen-Movement Fluency in Beginning Writers
(Peer reviewed; Journal article, 2021-05)Skilled handwriting of single letters is associated not only with a neat final product but also with fluent pen-movement, characterized by a smooth pen-tip velocity profile. Our study explored fluency when writing single ... -
Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2022-08)Lekser har lange tradisjoner i skolen, til tross for blandede funn når det gjelder verdien av disse. En positiv verdi av lekser vil være avhengig av hvordan lekser rammes inn og følges opp i den daglige undervisningen. ... -
Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
(Journal article; Peer reviewed, 2016-04)Distinksjonen knyttet til generell og fagspesifikk lese- og skriveopplæring i fagene har fått fornyet interesse både i norsk og internasjonal sammenheng. Denne artikkelen diskuterer hva dette betyr i norskfagets ... -
Lesing - på skjerm eller papir; er det så nøye, da?
(Journal article, 2010)I dag er leseferdigheter trolig viktigere enn noensinne. Vi lever i et komplekst samfunn med høy informasjonstetthet. Dette stiller store krav til vår evne til å orientere oss i et enormt tekstilfang, og å tilegne oss stoff ... -
Levels of skills and predictive patterns of reading comprehension in bilingual children with an early age of acquisition
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bilingualism appears to be related to poor language and reading comprehension in the instructional language (L2). However, in the long term, an early age of second language acquisition (AoA) may produce higher levels of ... -
Literacy practices in co-taught early years classrooms. Study protocol: The Seaside case.
(Peer reviewed; Journal article, 2021-01)The present protocol describes the background, theoretical framework and methods for a qualitative study of co-taught, Norwegian, L1 classrooms—The Seaside case. The participants are six classes and their teachers from six ... -
Literair lezen in het digitale tijdperk
(Chapter, 2021)Ondanks de mooie voordelen van het digitale tijdperk gaat ook weleens iets waardevols verloren. Deep reading wordt bedreigd door het oppervlakkig lezen vanaf de schermpjes die ons overal en altijd vergezellen (Wolf, 2018). ... -
Literary Reading on Paper and Screens: Associations Between Reading Habits and Preferences and Experiencing Meaningfulness
(Peer reviewed; Journal article, 2024-01)The increasing use of digital technologies has implications for reading. Online and on-screen reading often consist of engaging with multiple, short, multimedia snippets of information, whereas longform reading is in ... -
Litteraturens nytteverdi
(Journal article, 2011)Nasjonalt og internasjonalt er det en tendens til å framholde nytteverdi som pedagogisk og utdanningspolitisk vurderingsgrunnlag. Dette er en ideologisk ramme med et tilhørende språk som fordeler positiv og negativ verdi ... -
Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2016-06)I en tid der den norske skolens oppdrag og rolle for fremtiden er oppe til diskusjon og revidering (NOU 2015:8), trer den kontinuerlige forhandlingen mellom fagenes tradisjon og nye strømninger tydelig frem. Denne ... -
Litterært engasjement og innlevelse i bildebokapper: En empirisk studie av applesing i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen settes søkelyset på den litterære opplevelsen når barn leser bildebokapper i små grupper i barnehagen. Vi ser på hvordan det Rosenblatt (1994) kaller estetisk lesemåte kan komme til uttrykk i lesernes ... -
Longitudinal associations between poor reading skills, bullying and victimization across the transition from elementary to middle school
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Students with poor reading skills and reading difficulties (RDs) are at elevated risk for bullying involvement in elementary school, but it is not known whether they are at risk also later in adolescence. This study ... -
Minding metaphors : Rethinking the ecology of written language
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The field of reading and literacy studies has undergone large changes in the past three decades. A branch referred to as New Literacy Studies has established itself alongside the traditional school of psychological reading ... -
A Model of the Home Literacy Environment and Family Risk of Reading Difficulty in Relation to Children’s Preschool Emergent Literacy
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study extends the research on the preschool home literacy environment (HLE) in the context of the family risk (FR) of reading disability (RD) by examining a multiple-deficit model of RD. A total of 1171 six-year-old ... -
Nature and the City in Three Norwegian Picturebooks
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Representations of urban environments are not very common in Norwegian picturebooks, yet they allow for a nuanced understanding of how nature functions in picturebook iconotexts. This article aims to examine the relationship ... -
Nettbrett i literacypraksisar i 1. klasserom med høg kvalitet i lærar–elev-interaksjonar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien undersøker kor vidt og korleis nettbrett som ressurs kan bidra til kvalitet i literacy-praksisar i begynnaropplæringa i eit utval norske førsteklasserom. Studien er teoretisk forankra i ei sosiokulturell ...