Blar i Vitenskapelige publikasjoner (HF-LS) på emneord "pedagogikk"
Viser treff 1-4 av 4
-
"Alle kan ikke være gud, alle sammen"? Dialogisk potensial i elevspørsmål og lærers respons.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Elevers spørsmål kan være igangsettere for utforskende dialog i læringsfellesskapet. En videre utvikling av en slik samtale avhenger av lærers respons. I denne studien undersøkes en samtalesekvens som oppstod med utgangspunkt ... -
Dialogic Discourse Analysis: A methodology for dealing with the classroom as a text
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Bakhtin is a source of theoretical inspiration for educational research. This article will be an attempt to activate also Bakhtin’s analytical practice and his methodology. I will explore and elaborate the typology of ... -
Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2017-08)This socio-culturally informed qualitative study examines digitalised classrooms in Norwegian secondary schools, with a focus on the relationship between information and communication technology (ICT) and dialogic aspects ... -
Pedagogisk tilnærming og fagkunnskap i samspill : En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen analyserer tros- og livssynsundervisning gjennomført i lærerutdanningens obligatoriske praksisopplæring ved Universitetet i Stavanger (UiS) 2008-2009. Undervisningen inngikk i det ordinære valgemnet Religion, ...