Pedagogisk tilnærming og fagkunnskap i samspill : En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185908Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Husebø, D. (2012) Pedagogisk tilnærming og fagkunnskap i samspill : En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk. Acta Didactica Norge, 12(1)Sammendrag
Artikkelen analyserer tros- og livssynsundervisning gjennomført i lærerutdanningens
obligatoriske praksisopplæring ved Universitetet i Stavanger (UiS)
2008-2009. Undervisningen inngikk i det ordinære valgemnet Religion, livssyn
og etikk (RLE), og var samtidig integrert i FoU-prosjektet Religionsundervisning
og mangfold (ROM). Målsetningen i ROM var å prøve ut en bestemt
religionspedagogikk med tanke på håndtering av religiøst mangfold i skole og
lærerutdanning. I lærerutdanningsdelen av prosjektet etablerte fem lærerstudenter,
to praksislærere og to faglærere et praksisfellesskap som arbeidet
individuelt og kollektivt i lys av aksjonsforskningsprisipper. Hver deltaker
utviklet sitt didaktiske utprøvingsprosjekt med forankring i den valgte teorien,
støttet av praksisfellesskapet. Praksisfellesskapets samhandling ble bl.a. dokumentert
gjennom bruk av audio- og videoopptak. Spørsmålet som stilles er på
hvilken måte den pedagogiske teorien som ble prøvd ut avdekket behov for
bestemt fagkunnskap i undervisningen, og hvordan elevene responderte på
denne RLE-undervisningen. Funn i videomaterialet som indikerer at valg av
religionspedagogisk teori påvirket behovet for bestemt fagkunnskap i undervisningen,
analyseres nærmere.