dc.contributor.author | Husebø, Dag | |
dc.date.accessioned | 2013-07-19T12:32:43Z | |
dc.date.available | 2013-07-19T12:32:43Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Husebø, D. (2012) Pedagogisk tilnærming og fagkunnskap i samspill : En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk. Acta Didactica Norge, 12(1) | no_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185908 | |
dc.description.abstract | Artikkelen analyserer tros- og livssynsundervisning gjennomført i lærerutdanningens
obligatoriske praksisopplæring ved Universitetet i Stavanger (UiS)
2008-2009. Undervisningen inngikk i det ordinære valgemnet Religion, livssyn
og etikk (RLE), og var samtidig integrert i FoU-prosjektet Religionsundervisning
og mangfold (ROM). Målsetningen i ROM var å prøve ut en bestemt
religionspedagogikk med tanke på håndtering av religiøst mangfold i skole og
lærerutdanning. I lærerutdanningsdelen av prosjektet etablerte fem lærerstudenter,
to praksislærere og to faglærere et praksisfellesskap som arbeidet
individuelt og kollektivt i lys av aksjonsforskningsprisipper. Hver deltaker
utviklet sitt didaktiske utprøvingsprosjekt med forankring i den valgte teorien,
støttet av praksisfellesskapet. Praksisfellesskapets samhandling ble bl.a. dokumentert
gjennom bruk av audio- og videoopptak. Spørsmålet som stilles er på
hvilken måte den pedagogiske teorien som ble prøvd ut avdekket behov for
bestemt fagkunnskap i undervisningen, og hvordan elevene responderte på
denne RLE-undervisningen. Funn i videomaterialet som indikerer at valg av
religionspedagogisk teori påvirket behovet for bestemt fagkunnskap i undervisningen,
analyseres nærmere. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | no_NO |
dc.subject | pedagogikk | no_NO |
dc.subject | tros- og livssynsundervisning | no_NO |
dc.subject | livssynsundervisning | no_NO |
dc.subject | trosundervisning | no_NO |
dc.title | Pedagogisk tilnærming og fagkunnskap i samspill : En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 17 s. | no_NO |
dc.source.volume | 12 | no_NO |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge | no_NO |
dc.source.issue | 1 | no_NO |