Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHusebø, Dag
dc.date.accessioned2013-07-19T12:32:43Z
dc.date.available2013-07-19T12:32:43Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationHusebø, D. (2012) Pedagogisk tilnærming og fagkunnskap i samspill : En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk. Acta Didactica Norge, 12(1)no_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185908
dc.description.abstractArtikkelen analyserer tros- og livssynsundervisning gjennomført i lærerutdanningens obligatoriske praksisopplæring ved Universitetet i Stavanger (UiS) 2008-2009. Undervisningen inngikk i det ordinære valgemnet Religion, livssyn og etikk (RLE), og var samtidig integrert i FoU-prosjektet Religionsundervisning og mangfold (ROM). Målsetningen i ROM var å prøve ut en bestemt religionspedagogikk med tanke på håndtering av religiøst mangfold i skole og lærerutdanning. I lærerutdanningsdelen av prosjektet etablerte fem lærerstudenter, to praksislærere og to faglærere et praksisfellesskap som arbeidet individuelt og kollektivt i lys av aksjonsforskningsprisipper. Hver deltaker utviklet sitt didaktiske utprøvingsprosjekt med forankring i den valgte teorien, støttet av praksisfellesskapet. Praksisfellesskapets samhandling ble bl.a. dokumentert gjennom bruk av audio- og videoopptak. Spørsmålet som stilles er på hvilken måte den pedagogiske teorien som ble prøvd ut avdekket behov for bestemt fagkunnskap i undervisningen, og hvordan elevene responderte på denne RLE-undervisningen. Funn i videomaterialet som indikerer at valg av religionspedagogisk teori påvirket behovet for bestemt fagkunnskap i undervisningen, analyseres nærmere.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Oslono_NO
dc.subjectpedagogikkno_NO
dc.subjecttros- og livssynsundervisningno_NO
dc.subjectlivssynsundervisningno_NO
dc.subjecttrosundervisningno_NO
dc.titlePedagogisk tilnærming og fagkunnskap i samspill : En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikkno_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.typePeer reviewedno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber17 s.no_NO
dc.source.volume12no_NO
dc.source.journalActa Didactica Norgeno_NO
dc.source.issue1no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel