Bruk av opplæringsvideo i matematikkundervisning. En kvalitativ studie om muligheter i ungdomsskolen
Master thesis
View/ Open
Date
2014-05-12Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1129]
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg prøvd å finne svar på følgende forskningsspørsmål:
Hvilke muligheter kan identifiseres gjennom bruk av lærerproduserte opplæringsvideoer i forbindelse med innføring av verktøyet Geogebra til emnet geometri på 8. trinn?
Opplæringsvideoer er definert som en filmsnutt som har et konkret læringsmål, å vise en steg for steg løsning av et proseduralt problem. Jeg har sett på hvordan lærere i ungdomsskolen kan produsere slike videoer og hvordan de kan benyttes i undervisningssammenheng.
Opplæringsvideoer byger på prinsippene om eksempelløsninger (worked examples), som innebærer at elevene studerer eksempelløsninger før de arbeider med tilsvarende oppgaver på egenhånd.
Denne undervisningsformen er observert i en 8. klasse. Gjennom observasjoner, i tillegg til intervjuer av lærer og elever har jeg fått et inntrykk av ulike sider ved hvordan bruk av opplæringsvideoer i matematikktimene kan fungere.
Muligheter for differensiering og frigjøring av tid for lærer til å drive mer en-til-en veiledning av elever er blant de mulighetene som kommer frem i diskusjonen. I tillegg ser studien på bruk av opplæringsvideoer i forbindelse med hjemmearbeid.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school