Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFosmark, Kjersti
dc.date.accessioned2014-09-26T11:02:28Z
dc.date.available2014-09-26T11:02:28Z
dc.date.issued2014-05-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221787
dc.descriptionMaster's thesis in Early childhood educationnb_NO
dc.description.abstractBarnehagefeltet har i de senere årene vokst i raskt tempo. Barnehagen er blitt et sted der størsteparten av alle barn mellom et og seks år oppholder seg store deler av dagen. Med en kraftig økning av barn som går i barnehage øker også krav og forventninger til kvalitet, innhold og kvalifikasjoner hos personalet. «Barnehagen har en viktig rolle som oppvekst- og læringsarena for barn under opplæringspliktig alder» (Rammeplan for barnehager, 2011, s.21). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2011) sier: «Styrere og pedagogiske ledere har et særlig ansvar for planlegging, vurdering og utvikling av barnehagens oppgaver og innhold.(..) Barnehagen skal være en lærende organisasjon slik at den er rustet til å møte krav og utfordringer. Kvalitetsutvikling i barnehagen innebærer en stadig utvikling av personalet.» (s.16) Det Rammeplan for barnehager (2011) her legger vekt på er at barnehagelærere hele tiden må reflektere omkring sine kunnskaper og holdninger for å oppfylle kravene som planen stiller til dem. Daglig leder er sammen med barnehagelærerne ansvarlige for barnehagens pedagogiske innhold. Hvordan barnehagelæreren reflekterer, handler og setter ord på sine kunnskaper vil ha stor betydning for kvaliteten barn, foreldre og ansatte opplever i barnehagen. I den norske barnehagen er det overvekt av ufaglært personale. 32% av personalet som arbeider i barnehage har formell utdanning som barnehelærer (Haug og Steinnes, 2013). De resterende 68% er i overvekt assistenter uten formell utdanning knyttet til barn og barnehage. De siste årene har andelen fagarbeidere økt, men det utgjør ikke en betydelig del i denne sammenheng. Barnehagelærere utgjør en tredjedel av barnehagens personale og er i klart mindretall. Ofte er barnehagelæreren alene på avdelingen eller basen om å ha formell utdanning. Et spørsmål som har fulgt meg i lang tid er i hvilken grad og hvordan barnehagelærere mestrer å sette ord på teoretisk kunnskap i møte med hverandre og øvrig personale i barnehagen. Bakgrunn for min søken etter å forstå, har sitt utspring i en opplevelse jeg hadde helt i starten av min utdanning som barnehagelærer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;
dc.subjectbarnehagevitenskapnb_NO
dc.subjectlæringsstrateginb_NO
dc.titleHvilke erfaringer gir barnehagelærere utrykk for i samtaler om praksisfortellinger som læringsstrategi i nettverksgruppernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel