Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAnne, Håland
dc.contributor.authorTrude, Hoel
dc.date.accessioned2016-04-28T09:29:21Z
dc.date.available2016-04-28T09:29:21Z
dc.date.issued2016-04
dc.identifier.citationHåland, A.; Hoel, T. (2016) Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse. The Nordic Journal of Literacy Research, vol. 2, pp. 21-36nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2387770
dc.descriptionThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license. Citation: Anne Håland og Trude Hoel. ‘‘Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse.’’ Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 2, 2016, pp. 21-36. http://dx.doi.org/10.17585/njlr.v2.195nb_NO
dc.description.abstractDistinksjonen knyttet til generell og fagspesifikk lese- og skriveopplæring i fagene har fått fornyet interesse både i norsk og internasjonal sammenheng. Denne artikkelen diskuterer hva dette betyr i norskfagets begynneropplæring, og søker med dette å supplere litteraturen som finnes om lesing av skjønnlitteratur. Vi stiller spørsmålet: Hvordan posisjonerer elever på 1. trinn seg som litterære lesere? Spørsmålet utforskes gjennom klassesamtaler rundt to utvalgte bildebøker med innlagte lesestopp, basert på teorier om hva det vil si å lese skjønnlitteratur, og da særlig Judith Langers teorier (2005) om forestillingsverdener. Utdragene fra klassesamtalene viser at elevene er i stand til å posisjonere seg som litterære lesere og utforske tekster på en fagspesifikk måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectliteracynb_NO
dc.subjectclassrooms discussionsnb_NO
dc.subjectnorskfagetnb_NO
dc.subjectenvisionment buildingnb_NO
dc.subjectfictional literaturenb_NO
dc.subjectleseopplæringnb_NO
dc.titleLeseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetansenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.rights.holder© 2016 Anne Håland og Trude Hoel.nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040nb_NO
dc.source.pagenumber21-36nb_NO
dc.source.volume2nb_NO
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchnb_NO
dc.identifier.doi10.17585/njlr.v2.195


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge